Odborníci: Mezi žáky s poruchami učení jsou i mimořádně rozumově nadaní

  • 7. října 2014

Nejméně dvě až pět procent žáků s poruchami učení jsou mimořádně rozumově nadané děti. Jde o děti s takzvanou dvojí výjimečností, které mají kromě nadání i určitý handicap, jako jsou například poruchy učení. Téměř u poloviny z nich však není jejich nadání včas rozpoznáno až do jejich středoškolského věku a významná část své nadání nikdy nerozvine.


O možnostech rozvoje nadaných žáků budou diskutovat odborníci, učitelé a školní psychologové na mezinárodní konferenci, která se uskuteční 9. října v Brně. Více o programu zde: http://www.nadanizaci.cz/konference/.


„Mnohé z velmi chytrých dětí mají kvůli dyslexii nebo dysortografii či jiné poruše problém naučit se násobilku nebo vyřešit jednoduchý matematický příklad, přitom mají ale výborné logické myšlení a jsou schopny zvládnout obtížné úkoly,“ uvedla Šárka Portešová z Institutu výzkumu dětí, mládeže a rodiny na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity, kde se výzkumu těchto žáků dlouhodobě věnují.


Aktuálně vědci sledují na čtyři desítky adolescentů, u nichž se poruchy učení snoubí s mimořádným talentem a nadáním. Mnozí z nich měli na základních školách slabé výsledky, protože byli nuceni k memorování, které jim činí problémy. Jejich mimořádné nadání se projevilo až na vysoké škole, kde mohli začít rozvíjet své schopnosti.


Podle psychologů ale řada takových žáků zůstane navždy skryta a jsou identifikováni jen díky svému handicapu, nikoli v souvislosti s nadáním. „Tento stav vnímáme jako velmi nepříznivý nejen pro samotné žáky, ale i pro celou naši společnost,“ zdůraznila Portešová. Při identifikaci a ve vzdělávání těchto netypických skupin nadaných dětí je třeba klást důraz na jejich nadprůměrné schopnosti, nikoli na jejich handicapy. To je úkol jak pro učitele a psychology, tak i pro rodiče těchto žáků.


Odborníci zdůrazňují, že vedle nadprůměrných schopností je pro úspěch nadaných dětí neméně důležitý i rozvoj osobnosti dítěte, jeho motivace, zájmu, vytrvalosti, radosti nebo tvořivosti. Dlouholeté výsledky výzkumu v této oblasti na konferenci v Brně představí celosvětově uznávaný badatel Steven Pfeiffer z Floridské státní univerzity.


Mezinárodní konference Svět nadání 2014 se koná v rámci projektu Centrum MU pro rozvoj nadaných dětí v Jihomoravském kraji, který financuje Evropský sociální fond a státní rozpočet České republiky. Jeho náklady činí 5,5 milionů korun.


Další informace, fotografie nebo videa k události
Informace
Text této tiskové zprávy, k němuž vykonává majetková autorská práva Masarykova univerzita, je dostupný pod licenčními podmínkami Creative Commons Uvádějte autora 3.0 Česko. Užití textu na základě zákona tím není nijak omezeno, zúženo či limitováno.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info