Informace o publikaci
Testování a psychometrika v České republice pohledem začínajícího psychometrika: Kde jsou hlavní nedostatky?
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Vyžádané přednášky |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Dokázat "spočítat test" s využitím teorie odpovědi na položku, aplikovat počítačově adaptivní testování či sestrojit strukturní model pro ověření faktorové validity je na jedné straně výborné. Na straně druhé jde vždy jen o dílčí prostředky ke zlepšení jednoho konkrétního testu či testové situace, které by měly být v opodstatněných případech samozřejmostí. Přesto tomu tak v České republice není a použití podobných postupů je přinejmenším výjimečné. Otázky, jako zda a jaký je rozdíl mezi testováním počítačově versus tužka/papír, jsou v našem lokálním kontextu předčasné - chybí totiž jiné, zcela nezbytné předpoklady pro objektivní psychologické testování: Neexistují závazné standardy jak pro užívání psychologických testů, tak ani pro jejich vytváření. Neexistuje kontrolní proces, který by hlídal kvalitu těchto metod. Validizační studie drtivé většiny testů buď také neexistují, a nebo nejsou dostatečné. Nejenže nemáme dostatek odborníků na pokročilejší psychometrické výpočty, nemáme dokonce ani uživatele z praxe, kteří by tyto postupy chápali a požadovali. Tržní mechanismus produkce a distribuce testů je pokřivený. V příspěvku se proto (možná poněkud idealistickým) pohledem začínajícího psychometrika zaměřím na vybrané klíčové nedostatky českého psychologického a didaktického testování. |