Informace o publikaci
Jak pojímají výuku studenti 2. ročníku pedagogické fakulty
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Kvalitativně orientované šetření zaměřené na studenty 2. ročníku PdF MU (n=194) ukázalo, že jednou ze součástí jejich profesního sebepojetí je i pojetí výuky. Z otevřeného kódování volných výpovědí ve vztahu k otázce: Jak lze charakterizovat studentovo pojetí výuky? vzešly čtyři hlavní kategorie: (a) pojetí role učitele, které souvisí s konceptem možných já (Markus & Nurius, 1986; Erikson, 2007); (b) pojetí žáka a jeho hodnocení, přičemž proces hodnocení žáka vnímají studenti jako určující při utváření vztahu mezi učitelem a žákem; (c) pojetí vyučovací hodiny jako základní jednotky vyučování a (d) pojetí vyučovacího předmětu, jímž učitel může ovlivňovat žákův vztah k učení. Zjištěné výsledky naznačují, že prekoncepce či rané koncepce výuky (Spilková, 2006), jimiž studenti disponují již na počátku pregraduální přípravy, mají významný potenciál pro proces konstruování vlastního, již zdůvodněného, pojetí výuky, jenž by měl být vzdělavateli budoucích učitelů podporován. |