Informace o projektu
Akulturace a inovace v tibetském buddhismu: studie současných čhamových rituálů Indie v globalizovaném světě
- Kód projektu
- MUNI/21/TRA/2009
- Období řešení
- 1/2009 - 12/2009
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Programy podporované ze specifického výzkumu (NESPADAJÍ SEM PROJEKTY PŘIHLAŠOVANÉ DO SOUTĚŽE VYHLÁŠENÉ NA PODZIM 2009)
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Filozofická fakulta
- Mgr. Kryštof Trávníček
- Klíčová slova
- Religionistická buddhologie; rituály tibetského buddhismu; trojrozměrná ikonografie; čham v globalizovaném světě; akulturace a inovace v buddhismu; tibetský buddhismus v Indii, v Ladaku a v České republice.
Cílem projektu je popsat, formulovat a zmapovat fenomény a mechanismy exogenní i endogenní kulturně náboženské modifikace jednoho z nejvýznamnějších rituálů tibetského buddhismu, zvaného čham (tib. čham /´čham(s)/; mong. a rus. cam), na pozadí tzv. globalizovaného světa, resp. na pozadí tzv.;západního turismu; a tzv.mnišských světových/zahraničních turné. Těžiště řešení projektu bude spočívat v komparaci buddhistických čhamových rituálů pořádaných v tradičním a původním prostředí indického Ladaku a Himáčalpradéše (kde je rituál navštěvován západními turisty) s čhamy prezentovanými v netradičním, nepůvodním, tedy v novém, euro-americkém kulturním prostředím (kde je rituál nově předváděn mnichy tibetského buddhismu). Díky těmto kulturním kontaktům tak otázky konfrontace, politizace, dekontextualizace, westernizace, otázky rituálního sponzoringu a změny ekonomické strategie buddhistických klášterů, degradace a transformace čhamu (jeho forem a obsahů) vystupují výrazněji na povrch. Problematiku je možné nahlížet a studovat optikou konceptů kulturně-religiózní exogenní akulturace a endogenní inovace. Fundamentem projektu bude deskripce a komparace konkrétních, ve své podstatě totožných, čhamových rituálů praktikovaných v tradičním (indickém) a netradičním (evropském/českém) kulturním kontextu, také na základě mnou získaného původního audio-vizuálního filmového materiálu z let 2004, 2006 a 2008 (zachycujícího rituál v obou uvedených prostředích). V rámci projektu tak budou analyzovány a komparovány motivy pořadatelů, participantů a vykonavatelů čhamového rituálu, explicitní selekce struktury, morfologie a ekologie projevu samotnými náboženskými profesionály (tedy mnichy), či textuálně-literární strategie moderního angažovaného tibetského buddhismu v obou zmíněných opozitních časoprostorech.