Publikujeme vědu - co je nového (srpen 2016)

  • 19. srpna – 4. září 2016

Společnost Thomson Reuters oznámila začátkem července prodej své divize duševního vlastnictví a vědy (včetně databáze Web of Science) za 3,55 miliardy dolarů soukromým kapitálovým společnostem Onex Corp (OCX.TO) a Baring Private Equity Asia. Posledně zmiňovaná firma je napojená na společnosti sídlící především v Číně. O co tu tedy jde? Podle některých autorů se projevuje touha „společností lačnících po vzdělání“ (především Číny a Indie) zaujmout své místo u stolu světového vzdělávání, který dosud ovládají západní státy. Více se dočtete v článku „Knowledge Monopolies and Global Academic Publishing“.



Nakladatelství VUTIUM vydalo knihu „Otevřený přístup k vědeckým informacím: současný stav v České republice a ve světě“. Tištěný náklad je bohužel rozebrán, doufejme, že se dočkáme její open access verze.



21. a 22. září proběhne ve Virginii (USA) 8. konference o open access principu ve vědeckém publikování (COASP).



Téma: sociální média a akademická obec


Začátkem srpna se rozhořela debata na téma, zda se mají vědci a akademici prezentovat na sociálních sítích. Debatu vyvolal článek „I'm a serious academic, not a professional Instagrammer“ publikovaný v sekci „Academics Anonymous“ deníku The Guardian. Autor článku vyjadřuje znepokojení nad tím, že by měl být jeho vědecký zápal hodnocen počtem fotek z laboratoře, které zveřejní na svém profilu, a počtem lidí, kterým se tyto fotky líbí. Svůj text uzavírá: „Nechci – a neměl bych – se předvádět v online prostoru, abych potěšil svého zaměstnavatele, nebo abych nějak obhajoval své právo být dobrým výzkumníkem.“


Debatu lze sledovat po zadání #seriousacademic na Twitteru i na Facebooku.


Ze zajímavých příspěvků vybíráme:


„I’m a non-serious academic. I make no apologies for this“
Kritická reakce na původní článek, jejíž autor píše: „Každý ví, že pokud chcete být úspěšným vědcem, stačí pracovat každý den 24 hodin, komunikovat s co nejméně dalšími lidmi a nemít žádný život mimo laboratoř. K čemu tedy nějaká sociální média?“



„Ask The Chefs: What is The Role of Social Media in Scholarly Publishing?“
Jaká je role sociálních médií v akademickém publikování? Používají vědci sociální média? Zvyšují sociální média citovanost? A je citovanost opravdu tím jediným, na čem záleží? Ovlivňují sociální média reputaci nakladatelů, autorů, nebo konkrétního oboru? Těží některé obory z fungování sociálních médií více než jiné? Přečtěte si, jak na tyto a další otázky odpovídají odborníci z anglosaského prostředí.


(Mimochodem, starší, ale pěkná infografika o možnostech využití Twitteru ve vědecké komunikaci a vědeckém publikování).



„Yes, Serious Academics Should Absolutely Use Social Media“
Autorka kritizuje pisatele původního článku se slovy: "Co je horší, seriózní akademik si asi myslí, že mluvit o výzkumu na veřejnosti jaksi není na úrovni, protože výzkum by měli sdílet jen seriózní akademikové mezi sebou. Že ano.
Ne. Sociální média jsou stejně jako telefon, psací stroj nebo inkoust a pergamen pouze nástrojem ke komunikaci s dalšími lidmi. Vlastně jsou tím nejlepším nástrojem, jaký jsme kdy měli. Vědci, kteří to se svojí prací myslí opravdu vážně, by rozhodně měli této jedinečné příležitosti využít a sdílet svůj zápal pro vědu s ostatními. Vážně."



„What Puts #seriousacademics Off Social Media?“
Autoři článku se zamýšlí nad tím, proč akademici nechtějí být vidět na sociálních sítích. Důvodem může být, že to nepřináší uspokojivé výsledky, že sami na sebe neradi upozorňují (chtějí, aby za ně mluvila jejich práce) nebo že se chtějí primárně zaměřovat na výzkum a ne na jeho prezentaci.



V českém kontextu se téma vědců na sociálních sítích příliš často neobjevuje, nabízíme proto tedy alespoň jeden starší článek: „Sociální sítě na podporu vědecké komunikace a otevřeného sdílení informací“.



Z dalších témat vybíráme:


„New Digital Publishing Platforms Scholars Need to Know About“


„Pressing Challenges. Amid declining book sales, university presses search for new ways to measure success“


„Cartoon Abstracts“ – inovativní způsob popularizace vědeckých článků.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info