Informace o projektu
Strategické plánování a inovace poradenských služeb s cílem zvyšování kvality vysokoškolského poradenství v ČR
(Spaips)
- Kód projektu
- ROZV/C18/2015
- Období řešení
- 1/2015 - 12/2015
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
- Rozvojové programy
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Rektorát
- Mgr. Šárka Karmazínová
- Spolupracující organizace
-
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Mendelova univerzita v Brně
Slezská univerzita v Opavě
Univerzita Hradec Králové
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Univerzita Karlova v Praze
Univerzita Palackého v Olomouci
Univerzita Pardubice
Veterinární univerzita Brno
Vysoká škola ekonomická v Praze
Vysoké učení technické v Brně
Západočeská univerzita v Plzni
České vysoké učení technické v Praze
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Vysoká škola polytechnická Jihlava
Projekt přispívá k rozšíření a zkvalitnění vysokoškolských poradenských služeb na základě využití nástrojů strategického plánování s důrazem na inovativní prvky. Vysokoškolské poradenství se stejně jako poradenství mimo oblast vysokých škol musí vyvíjet, snažit se reagovat na potřeby klientů (studentů) s cílem inovovat a cíleně směřovat, či dle potřeb rozšiřovat služby.
Projekt je zaměřen na inovaci a rozšíření služeb jednotlivých pracovišť VŠ, tak aby služby byly co nejkomplexnější, v důsledku čehož dojde k zvýšení kvality a kapacity služeb v celorepublikovém měřítku. Součástí komplexních služeb jsou i opatření sloužící k prevenci studijní neúspěšnosti, která budou podporována a rozvíjena s ohledem na zkušenosti jednotlivých VŠ.
Cílem projektu je dosáhnout vzájemné spolupráce, v rámci které dochází nejen ke sdílení dobré praxe, ale i cílenému rozvoji poradenských kompetencí a schopností i dovedností jednotlivých poradců díky centrálně organizovanému vzdělávání akceptujícímu všechna specifika vysokoškolského poradenství. Jedním z produktů takto rozsáhlé spolupráce bude analýza vysokoškolského poradenství zaměřená na pojetí, rozsah, úroveň a kvalitu poskytovaných služeb. Aktuální situace ve vysokoškolském poradenství je do jisté míry nepřehledná, na některých vysokých školách funguje více poradenských pracovišť, na některých jedno poskytuje celou šíři služeb. Je odlišné pojetí, kapacita i škála poskytovaných služeb.
Předpokladem efektivnosti poradenských služeb je analýza potřeb cílové skupiny, napříč spektrem škol a oborů, díky kterému bude možné odhalit aktuální trendy, co se potřebnosti týče i případná specifika jednolitých regionů či skupin studentů. Nedílnou součástí projektu pak je analýza zpětné vazby od studentů využívajících poradenské služby.
Tímto projektem chceme reagovat na potřebu poradenských center zkvalitňovat své služby, rozšiřovat je dle potřeb studentů a zároveň být v kontaktu s moderními poradenskými trendy. Absence metodického vymezení, či nástrojů standardizace v systému vysokoškolského poradenství si vyžádala vznik projektu, saturujícího potřeby plánovaného a plošně nastaveného rozvoje umožňujícího srovnání s ostatními pracovišti a využití zkušenostní a znalostí kolegů z jiných vysokých škol. To vše v souladu s Aktualizací Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro