Informace o publikaci

Impacts of Unbundling on Competitiveness of Railways

Logo poskytovatele
Název česky Vliv vertikální separace na konkurenceschopnost železnice
Autoři

KVIZDA Martin

Rok publikování 2010
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Železniční doprava a logistika
Fakulta / Pracoviště MU

Ekonomicko-správní fakulta

Citace
www http://www.zdal.uniza.sk/index.php/aktualne-islo.html
Obor Ekonomie
Klíčová slova unbundling; railway industry; transport economics
Popis Všeobecným cílem reforem železniční dopravy v zemích EU je zvýšení její provozní efektivnosti železnice a její konkurenceschopnosti vzhledem k ostatním dopravním modům, zejména vzhledem k silniční dopravě, v případě vysokorychlostních železnic i vhledem k dopravě letecké. Pro dosažení tohoto cíle volí Společná dopravní politika EU (CTP) jako nástroj vertikální separaci, tzn. formální i faktické oddělení železničního provozu od vlastnictví a správy železniční infrastruktury tzv. unbundling. Železniční reforma na základě unbundlingu má však i svá omezení a může generovat problémy. Výsledkem unbundlingu by tak nemuselo být zvýšení efektivnosti železniční dopravy, ale spíše naopak podvázání efektivnosti jednotlivých dopravců, což by vedlo k nižšímu uspokojení zákazníků a nižší intermodální konkurenceschopnosti železnice, a dále ke zvýšení celkových nákladů odvětví.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info