Studium funkčních vlastností sestřihových variant aktivací indukované deaminázy exprimovaných u B buněčných malignit

ZÁPRAŽNÁ Kristína MALČÍKOVÁ Jitka TOM Nikola RADOVÁ Lenka RÉBLOVÁ Kamila ATCHISON M. POSPÍŠILOVÁ Šárka

Rok publikování 2016
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Klinická onkologie

Středoevropský technologický institut

www http://www.linkos.cz/casopis-klinicka-onkologie/archiv/detail/cislo/2016-4-27-supplementum-2/
Obor Onkologie a hematologie
Klíčová slova activation; induced deaminase; somatic hypermutation; immunoglobulin; alternative splicing; CLL
Popis Úvod: Aktivací indukovaná deamináza (AID) hraje významnou roli při zvyšování efektivity protilátek ve zralých B lymfocytech během imunitní odpovědi. AID vnáší somatické hypermutace (SHM) primárně do imunoglobulinových (Ig) genů a hraje roli také v přesmyku Ig tříd (CSR). Tento enzym má obrovský mutační potenciál – frekvence SHM v Ig je až milionkrát vyšší než frekvence spontánní mutageneze. Studium AID v myších modelech prokázalo souvislost mezi aktivitou AID a množstvím změn v celém genomu (mutace, zlomy, translokace). AID je aberantně exprimovaná u B buněčných malignit i u řady solidních nádorů. U chronické lymfocytární leukemie (CLL), Ph akutní lymfoblastické leukemie a lymfomu z plášťových buněk podléhá AID alternativnímu sestřihu. Ve srovnání se zdravými B lymfocyty se zde navíc vyskytují čtyři alternativně sestřižené transkripty AID, které se liší od standardní varianty AID v C terminální doméně. Cíl: Tento projekt má za úkol objasnit, zda delece a inzerce v C terminální doméně AID mění její funkční vlastnosti. Materiál a metody: Alternativně sestřižené transkripty AID detekované ve vzorku periferní krve CLL pacienta byly naklonovány do retrovirového vektoru. Zralé B lymfocyty purifikované ze slezin AID myší byly stimulovány cytokiny a poté infikovány retroviry exprimující jednotlivé sestřihové varianty AID. Po čtyřdenní kultivaci jsme s pomocí průtokové cytometrie hodnotili CSR. Genomická DNA byla podrobena analýze zlomů a mutací v oblasti přesmyku Ig Sm. Zlomy byly detekovány pomocí ligační PCR a hybridizace s radioaktivně značenou sondou. Mutační analýzu jsme provedli pomocí ultra-hlubokého sekvenování nové generace. Výsledky: Zatímco standardní varianta AID indukovala somatické hypermutace, zlomy i přesmyk Ig izotypů, alternativně sestřižené varianty AID se ve všech použitých funkčních testech jevily jako katalyticky neaktivní. CSR, indukce mutací i dvouřetězcových zlomů v Ig Sm byly v buňkách exprimujících alternativně sestřižené AID transkripty pod hranicí detekce použitých esejí. Závěr: Výsledky analýzy aktivity sestřihových variant AID v myších stimulovaných B buňkách (AID) poukazují na ztrátu funkce. Role sestřihových variant AID exprimovaných u CLL zůstává nejasná a jejich funkce je třeba dále analyzovat za použití lidských linií odvozených z B buněčných malignit a klinických vzorků. Výzkum je financován z programu SoMoPro II, který je podpořen EU (REA č. 291782). Výzkum je dále spolufinancován JMK. Tento materiál odráží pouze postoje autora a EU není odpovědná za jakékoli možné použití informací obsažených v takovém materiálu.