Informace o publikaci
A Comparison of Psychosomatic Symptoms and Coping Strategies of 14—19 Year–old Czech Students with and without Specific Learning Disabilities in Stressful Circumstances
Název česky | Srovnání psychosomatických symptomů a copingových strategií u žáků s a bez SPU ve věku 14 - 19 let ve strresových situacích |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | BRITISH JOURNAL OF SPECIAL EDUCATION |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | specific learning disabilities; psychosomatic symptoms; coping strategies; Czech Republic |
Popis | Studie byla zaměřena na porovnání prevalence (H1) a typu (H2) psychosomatických příznaků u českých studentů ve věku 14–19 let (N = 459) bez a se specifickými poruchami učení (SpLD) a inklinací těchto žáků k vybraným copingovým strategiím (H3). Nebyly pozorovány žádné statisticky významné rozdíly v prevalenci a typu psychosomatických symptomů mezi studenty bez SpLD (n = 366) a studenty se SpLD (N = 93). Čtyřmi nejčastějšími psychosomatickými symptomy v obou sledovaných skupinách byly bolesti břicha (61 %; N = 459), extrémní únava (60%; N = 459), třes (56%; N = 459) a bolest hlavy (53 %; N = 459), které se objevovaly, když byli studenti ve stresu někdy až velmi často. Nebyly pozorovány žádné rozdíly v inklinacích studentů k negativním a pozitivním strategiím zvládání stresu, kromě zneužívání alkoholu, které bylo častější u studentů bez SPLD (p = 0,024). Byla zjištěna korelace mezi úzkostí, únikovou strategií, pláčem a šesti nejčastějšími psychosomatickými příznaky. Kromě toho studenti s SpLD častěji uváděli použití strategií k odstranění příčiny problému (80 %; N = 93) a snahu nalézt různá řešení problémových situací (80 %; N = 93). Výsledky studie tedy naznačují, že specifické poruchy učení nejsou rizikovým faktorem ani pro vyšší prevalenci psychosomatických symptomů, ani pro preferenci negativních copingových strategií. |
Související projekty: |