Informace o publikaci

Geographical organisation of the transport system in Czechia and its development in the transformation period

Název česky Geografická organizace dopravního systému v Česku a její vývoj v transformačním období
Autoři

KRAFT Stanislav VANČURA Michal

Rok publikování 2009
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Geografie - Sborník České geografické společnosti
Fakulta / Pracoviště MU

Ekonomicko-správní fakulta

Citace
www http://geography.cz/sbornik/category/ke-ztazeni/
Klíčová slova transport system, transport hierarchy, road transport, transformation period
Popis Dopravní systém Česka prošel v průběhu transformačního období, stejně jako ostatní sociogeografické systémy, zásadními kvantitativními a kvalitativními změnami v jeho prostorové organizaci. Hlavním cílem příspěvku je proto geografická analýza změn v dopravní hierarchii středisek osídlení Česka v průběhu transformačního období. Přestože se jedná pouze o parciální problematiku ve výzkumu dopadů společenské transformace po roce 1989, význam tohoto sledování spočívá zejména v geografické interpretaci makroregionálních změn ve zmíněném dopravním systému. Vzhledem k dostupnosti zdrojových dat a výraznější dynamice tohoto druhu dopravy se práce zaměřuje právě na změny a dopady vyvolané rostoucím významem silniční dopravy v Česku. Zaměření práce vychází zejména z absence empirických výzkumů v prostorové organizaci silniční dopravy na území České republiky a zejména z absence hodnocení tohoto druhu dopravy ve vztahu ke střediskové hierarchii České republiky v období transformace. Na základě výše uvedené diskuze se práce snaží odpovědět na některé základní výzkumné otázky vycházející z teorií geografické organizace společnosti. Především se jedná o otázky týkající se vývoje dopravní hierarchie středisek z pohledu velikostní hierarchizace; o měnící se roli středisek z hlediska koncentrace dopravních proudů a selektivní změny ve struktuře dopravních proudů jednotlivých středisek se zřetelem k jejich horizontální a vertikální diferenciaci. Dílčí témata sledování vychází z předešlých výzkumných otázek. V analytické části se příspěvek nejprve zaměřuje na dlouhodobé tendence ve vývoji dopravní hierarchie sledovaných středisek, které tvoří základní rámec pro následující hodnocení. V rámci tohoto hodnocení je pak sledována především velikostní hierarchizace středisek podle hierarchických pater a vývoj této hierarchie v předtransformačním a transformačním období, vždy ve srovnání s hierarchizací středisek podle hodnot komplexní velikosti. Zvláštní pozornost je věnována změnám v koncentračních procesech v dopravě ve sledovaných střediscích a jejich obecným souvislostem. V další části se příspěvek zaměřuje na detailní analýzu změn v dopravní hierarchii středisek mezi roky 1990 a 2005, které rámcově ohraničují počátek a konec transformačního období a vycházejí především z dopravních censů provedených Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky. Analýzy se zaměřují na dvě různá hodnocení. Jedná se především o významové změny v dopravní hierarchii středisek osídlení Česka mezi sledovanými roky, jež lze označit za primární a v jistém smyslu i geograficky závažnější. V další kapitole jsou pak hodnoceny změny strukturální, které lze označit za sekundární, neboť nereflektují samotné změny v dopravní hierarchii středisek, ale spíše jejich kvalitativní stránku. Strukturální změny v dopravní hierarchii středisek jsou v příspěvku vyhodnocovány pomocí vytvořené dopravní typologie pro oba sledované roky. Střediska osídlení Česka byla převzata z práce Hampl (2005). Hodnoceno je tak 144 středisek alespoň mikroregionálního významu, které byly vymezeny na základě posledního populačního cenzu z roku 2001 podle jejich populačního a pracovního významu. V příspěvku jsou dále využity údaje z výsledků Sčítání silniční dopravy pořizovaných v pětiletých cyklech Ředitelstvím silnic a dálnic ČR z let 1980 – 2005.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info