Informace o publikaci

Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání

Autoři

HORKÁ Hana

Rok publikování 2011
Druh Článek ve sborníku
Konference Hodnoty a ich odraz vo vysokoškolskom vzdelávaní. Pedagogika ActualiS II.
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova Values; value education; value competence – life priorities; value dimension of teacher education; formative influence of undergraduate professional training; methodology of social-affective education; biophiled orientation of education
Popis Současná škola stanovuje jako prioritu výchovu k hodnotám. Autorka poukazuje na možnosti uvádění žáka do světa významů a hodnot pod zorným úhlem utváření jeho vztahu k přírodě. Zamýšlí se nad biofilní (propřírodní) orientací vzdělání, která umožní nejen hodnotové cítění a komplexní myšlení uctivé k přírodě, ale i studium člověkem vytvářené kultury. Konkretizaci hodnotových zřetelů školního kurikula provádí učitel, kompetentní zprostředkovávat poznání o přírodě a kultuře, o smysluplnosti a významech lidského chování a aktivit a vhodně motivovat a funkčně propojit cíle afektivní s kognitivními. Proto je zařazeno pojednání o hodnotové kompetenci učitele a možnostech jejího utváření. Na příkladech pedagogické přípravy na PdF MU konkretizuje, jak jsou tyto souvislosti reflektovány a anticipovány na bázi profesně odborné při respektování existující plurality názorů na různé problémy. Uplatnila výsledky z Výzkumného záměru MŠMT (MSM0021622421) "Škola a zdraví pro 21. století."
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info