
Vychovatelství
Bakalářské studium v kombinované formě.
Program je možné studovat pouze jednooborově.
Co se naučíte
Cílem studia je připravit absolventa, jenž je vybaven profesními kompetencemi zaměřenými na práci s dětmi a mládeží, zejména v oblastech výchovy a volnočasové pedagogiky. Kompetence vychovatele jsou orientovány zejména na cílovou skupinu nezletilých. Pregraduální příprava vychovatele je mimo jiné orientována na rozvoj sociálních kompetencí a dovedností. Absolvent je připraven na pozitivní výchovné působení a rozvoj osobnosti dětí a mládeže, které ovlivňuje po stránce hodnotové, je vybaven odbornými kompetencemi zaměřenými na profesi, která zahrnuje teoretické vědomosti, spektrum základních praktických sociálních dovedností a také jistou profesionálně etickou identitu. Vzdělávacím cílem oboru je profesní příprava vychovatelů pro oblast volného času a mimoškolní výchovy. Základní i aplikované pedagogické a psychologické disciplíny nabízejí primární orientaci v těchto oblastech, jejich prostřednictvím jsou prohlubovány odborné kompetence a dovednosti vychovatele.
Studijní program vychovatelství je určen jednak zájemcům, kteří chtějí pracovat s dětmi a mládeží ve volnočasové sféře, ale současně se nabízí i těm, kteří chtějí získat určitou orientaci v současných pedagogických a psychologických disciplínách, které usnadňují komunikaci mezi lidmi a nabízejí reflexi v oblasti výchovy a vzdělávání.„Svoboda bez vzdělání je nebezpečná, vzdělání bez svobody je zbytečné.“
Praxe
Praktické dovednosti jsou zastoupeny několika oblastmi, které zahrnují specializace v metodikách zájmové činnosti, odbornou praxi a realizaci výchovně-metodického kurzu.
Oblast volnočasové pedagogiky je soustředěna zejména ve třech profilacích, zahrnujících environmentální vzdělávání, tělesnou a dramatickou výchovu, mezi nimiž si studenti jednu zvolí. Výuka těchto disciplín bude probíhat v menších skupinách, především prostřednictvím praktické výuky. Studenti v průběhu čtyř semestrů získají dovednosti, které je vybaví praktickými i teoretickými kompetencemi, jejichž prostřednictvím vstupují do oblasti volnočasových aktivit, které jsou výrazným činitelem volnočasové pedagogiky. Teoretickou základnu specializací tvoří i předmět pedagogika volného času, teorie a metodika her. Další rovina praktických činností souvisí s předmětem organizace a vedení volnočasových aktivit.
Každý student v rámci studia absolvuje praxi, která si klade za cíl: představit okruh možných zařízení a potencionálních pracovních příležitostí, představit možnosti animace programových činností a aktivit zaměřených na různé oblasti, získat základní zkušenosti a dovednosti s rozmanitými výchovnými činnostmi, seznámit se s různými skupinami dětí a mládeže, poukázat na význam edukativně-stimulačních aktivit v této oblasti.
Chcete vědět víc?
Další informace o oboru je možné najít na webových stránkách katedry: https://ksop.ped.muni.cz/
a facebooku:
https://www.facebook.com/socialnipedagogika/
Uplatnění absolventů
Škála profesních možností absolventů vychovatelství je široká. Absolvent studia bude připraven na komplexní pedagogickou práci s nejrůznějšími věkovými skupinami dětí, dospívajících a mládeže, soustředit se však bude zejména na činnost s dětmi ve věku povinné školní docházky. Konkrétně se absolventi většinou uplatňují jako vychovatelé v různých typech pedagogických, sociálně pedagogických, sociálních či volnočasových zařízeních (např. školy a školní družiny, specializované poradny, ústavy sociální péče, doléčovací centra, terapeutické komunity, dětská krizová centra, diagnostické ústavy, dětské domovy, střediska volného času, krizová a kontaktní centra, nízkoprahové kluby pro děti a mládež atp.). Lze však nalézt i alternativní uplatnění v oblasti sociálních a zdravotnických služeb (např. v psychiatrických léčebnách, nápravných zařízeních a rehabilitačních centrech, v oblasti vězeňství, v rámci policejních složek, v uprchlických zařízeních, v oblasti integrace azylantů, atp). Výchovný vliv pozitivně tráveného volného času jako významný sociálně pedagogický faktor ovlivňuje všechny věkové a sociální skupiny populace. Z pedagogické praxe a průzkumů je známo, že aktivní a smysluplné využívání volného času je výraznou součástí prevence závislostí a dalších sociálně patologických jevů. Za důležitou se považuje nejen výchova ve volném čase, ale také výchova k volnému času.
Vychovatel je tedy významným pedagogickým pracovníkem nejen v oblasti školství, ale i v oblasti volnočasové a mimoškolní pedagogiky, kde je jeho hlavním úkolem pracovat s dětmi a mládeží prostřednictvím činností a dovedností získaných v jedné z nabízených profilací. Tento odborník sehrává také významnou úlohu v oblasti prevence sociálních patologií, které zasahují nejrůznější skupiny dětí a mladých lidí.
Podmínky přijetí
Údaje z předchozího přijímacího řízení (přihlášky 1. 11. 2024 – 28. 2. 2025)
Kritéria hodnocení
Podmínky a kritéria přijetí ke studiu na PdF MU pro rok 2025/2026
Možnosti studia
Jednooborové studium
Studium, ve kterém má student předem jasně definovaný seznam povinných předmětů. Ty si zpravidla doplní z široké nabídky povinně volitelných a volitelných předmětů. Vybranému vědnímu oboru se pak věnuje naplno.
-
Kombinované studium v češtině
Co se naučíte
Předměty – příklad průchodu studiem
Jak může vypadat vaše studium:
-
1. semestr
-
2. semestr
- Dramatická výchova 1: Didaktika dramatické výchovy
- Environmentální výchova 1: Základy environmentální výchovy pro vychovatele
- Osobnostní příprava vychovatele 2
- Projektování v pedagogické práci (praxe)
- Tělesná výchova 1: Základy pohybových aktivit 1
- Teorie a metodika výchovy
- Vývojová psychologie
- Základy pedagogiky
-
3. semestr
- Dramatická výchova 2: Dramatická výchova v RVP a její využití v ŠVP
- Environmentální výchova 2: Environmentální myšlení pro vychovatele
- Praxe souvislá volnočasová
- Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu
- Speciální pedagogika
- Tělesná výchova 2: Základy pohybových aktivit 2
- Výchova ve volném čase
- Výtvarné tvořivé činnosti
-
4. semestr
- Bakalářská práce - Projekt
- Dramatická výchova 3: Strukturování dramatické hry
- Environmentální výchova 3: Praktikum z environmentální výchovy pro vychovatele
- Etopedie a edukace dětí s poruchami chování
- Hudebně pohybová výchova pro vychovatele
- Internacionalizace
- Pedagogická komunikace
- Praxe průběžná volnočasová
- Tělesná výchova 3: Didaktika tělesné výchovy
- Vzájemné souvislosti sociální práce a sociální patologie v práci vychovatele
- Základy pedagogické diagnostiky
-
5. semestr
-
6. semestr
Podrobné informace o předmětech studijního plánu
Informace o studiu
Zajišťuje | Pedagogická fakulta | |
---|---|---|
Typ studia | bakalářský | |
Forma | prezenční | ne |
kombinovaná | ano | |
distanční | ne | |
Možnosti studia | jednooborově | ano |
jednooborově se specializací | ne | |
v kombinaci s jiným programem | ne | |
Doba studia | 3 roky | |
Vyučovací jazyk | čeština | |
Bodové hranice a počty přijatých z minulých let |
Váháte?
Máte otázku?
Nechte si poradit v diskusním fóru Masarykovy univerzity
Diskusní fórum MUNINebo nám pošlete e-mail na
Zajímá vás obsah a podmínky studia programu Vychovatelství? Zeptejte se přímo konzultanta programu:
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Konzultant programu
e‑mail: |
---|
Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Konzultant programu
e‑mail: |
---|