1 / 16 Směrnice Masarykovy univerzity č.7/2017 HABILITAČNÍ ŘÍZENÍ A ŘÍZENÍ KE JMENOVÁNÍ PROFESOREM (ve znění účinném od 1. ledna 2021) Podle § 10 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), vydávám tuto směrnici: Část první Obecná ustanovení Článek 1 Předmět úpravy Tato směrnice konkretizuje základní pravidla, která pro průběh habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem na Masarykově univerzitě stanoví Statut Masarykovy univerzity a Řád habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem na Masarykově univerzitě (dále jen „Řád“). Podrobně upravuje předkládání návrhů na zahájení habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem (v obecných a ve společných ustanoveních dále jen „řízení“), jejich náležitosti a postup při jejich projednávání na Masarykově univerzitě (dále jen „MU“). Článek 2 Obecná ustanovení (1) Habilitační řízení na MU se uskutečňují podle § 71 a 72 zákona. Řízení o vyslovení neplatnosti jmenování docentem se uskutečňuje podle § 74a až 74c zákona. (2) Řízení ke jmenování profesorem na MU se uskutečňují podle § 73 a 74 zákona. (3) Zahájení, průběh a ukončení řízení jsou evidovány v habilitačním, resp. jmenovacím spisu, jehož součástí jsou zejména: a) návrh na zahájení řízení se všemi přílohami, b) v případě habilitačních řízení habilitační práce, c) posudky oponentů a všechna relevantní písemná hodnocení, d) zápisy z jednání komise a záznamy o výsledcích jejího hlasování (zejm. hodnocení přednášky pro odbornou veřejnost a stanovisko komise k návrhu na jmenování), e) zápis odpovídající části jednání vědecké rady, resp. vědeckých rad a záznam výsledků hlasování o jmenování uchazeče docentem, resp. profesorem, f) návrhy vědecké rady, resp. vědeckých rad na jmenování uchazeče docentem, resp. profesorem. (4) Kompletní spis řízení je ukládán v souladu s příslušnými ustanoveními aktuálně platného Spisového řádu MU. Dokumenty spisu jsou archivovány také elektronicky v příslušné databázi Inet MU. (5) V souladu s § 72 odst. 7 a § 74 odst. 7 zákona konají orgány MU, orgány fakult a komise v průběhu řízení bez zbytečných průtahů. 2 / 16 Část druhá Habilitační řízení Článek 3 Zahájení habilitačního řízení (1) Habilitační řízení zahajuje uchazeč předložením návrhu děkanovi fakulty, která na základě akreditace uskutečňuje habilitační řízení v příslušném oboru, a to prostřednictvím příslušného oddělení fakulty. Před samotným přeložením návrhu na zahájení řízení se doporučuje kontaktovat příslušné oddělení fakulty pro konzultaci specifických podmínek řízení na dané fakultě. V případě, že akreditaci pro daný obor řízení uskutečňuje vysoká škola, návrh se podává rektorovi. Habilitační řízení je zahájeno dnem přijetí návrhu. (2) Uchazeč předloží návrh na zahájení habilitačního řízení včetně jeho náležitostí podle čl. 4 v anglickém jazyce, s výjimkou úředně ověřených kopií dokladů o dosaženém vysokoškolském vzdělání, které se předkládají v originálním znění. Jazyk habilitační práce se v souladu s čl. 2 odst. 3 Řádu řídí ustanovením čl. 5 odst. 4 a 5. Ostatní dokumenty habilitačního řízení jsou vedeny v jazyce českém, slovenském nebo anglickém, a to vždy tak, aby byly srozumitelné všem, kteří je stvrzují svým podpisem. Při osobních jednáních (např. při jednání komise nebo zasedání vědeckých rad) jednají účastníci habilitačního řízení v jazyce srozumitelném všem zúčastněným. (3) Formální náležitosti návrhu na zahájení habilitačního řízení kontroluje pověřený zaměstnanec příslušného oddělení fakulty neprodleně po zahájení řízení (před dalšími kroky v habilitačním řízení). V případě formálních nedostatků návrhu na zahájení habilitačního řízení děkan uchazeče písemně vyzve k odstranění nedostatků a stanoví lhůtu pro jejich odstranění (minimálně 30 kalendářních dnů). Pokud uchazeč zjištěné nedostatky ve stanovené lhůtě neodstraní, děkan habilitační řízení svým usnesením zastaví. Článek 4 Náležitosti návrhu na zahájení habilitačního řízení (1) Písemný návrh na zahájení habilitačního řízení předkládá uchazeč ve struktuře podle Přílohy č. 1 (v závěru návrhu je uvedeno datum a připojen vlastnoruční podpis uchazeče). Uchazeč v návrhu na zahájení habilitačního řízení a jeho přílohách uvádí pravdivé informace. (2) K návrhu na zahájení habilitačního řízení uchazeč přikládá následující doklady o své vědecké, případně umělecké kvalifikaci: a) životopis uchazeče ve struktuře podle Přílohy č. 3, b) úředně ověřené kopie dokladů o dosaženém vysokoškolském vzdělání a získaných titulech, které uchazeč v rámci návrhu na zahájení habilitačního řízení užívá. Úředním ověřením se rozumí notářské či matriční ověření, nebo konstatování pověřeného zaměstnance příslušného oddělení fakulty, že kopie souhlasí s originálem, stvrzené úředním razítkem a podpisem tohoto zaměstnance. Doklady o dosaženém vysokoškolském vzdělání a získaných titulech se rozumí: 1. doklad o ukončení vysokoškolského studia a získaných příslušných titulech (vysokoškolský diplom), v případě doktorského studia absolvovaného v zahraničí doklady o uznání rovnocenného zahraničního vzdělání, 2. u absolventů lékařských fakult v letech 1953–1964 zvlášť doklad o přiznání titulu MUDr., 3. doklad o získání vědecké hodnosti CSc. nebo DrSc. (resp. DSc.), nebo doklad o získání akademického titulu Dr., 4. osvědčení o nahrazení zkratky "Dr." zkratkou "Ph. D." ve smyslu § 99 odst. 10 zákona. 3 / 16 c) doklady osvědčující pedagogickou praxi ve struktuře podle vzoru v Příloze č. 4. Nepůsobí-li uchazeč jako pedagog na MU, může si děkan vyžádat stanovisko děkana dotčené fakulty nebo rektora dotčené vysoké školy, který je schopen na základě působení uchazeče zhodnotit jeho pedagogické schopnosti, nebo ekvivalentní doklad osvědčující případnou pedagogickou praxi na zahraniční vysoké škole. d) seznam publikovaných vědeckých, odborných nebo uměleckých prací ve struktuře podle Přílohy č. 5; e) seznam citací a dalších ohlasů na publikace uchazeče podle Přílohy č. 6, f) souhrnnou informaci o vědeckých a pedagogických výsledcích, citacích a dalších ohlasech ve struktuře podle Přílohy č. 7, g) seznam absolvovaných vědeckých, odborných nebo uměleckých stáží podle Přílohy č. 8, h) další informace osvědčující vědeckou nebo uměleckou kvalifikaci ve struktuře informací podle Přílohy č. 9, i) případně další informace, jejichž strukturu stanoví děkan příslušné fakulty se souhlasem její vědecké rady, j) odbornou charakteristiku vědecké nebo umělecké činnosti a dosažených výsledků; touto charakteristikou se rozumí stručný popis výzkumné problematiky, jíž se uchazeč zabýval a zabývá, stav jejího řešení v mezinárodním kontextu a výstižný popis hlavních výsledků uchazeče, jimiž k jejímu řešení přispěl; uchazeč odbornou charakteristiku předkládá pouze v případě požadavku vědecké rady fakulty nebo z vlastního rozhodnutí, (3) Doklady podle odstavce 2 musí být uspořádány v uvedeném pořadí. S výjimkou podkladů podle odstavce 2 písm. b) a písm. c) musí být podklady opatřeny datem a vlastnoručním podpisem uchazeče alespoň na poslední straně každého příslušného dokladu. Doklady podle odstavce 2 předkládá uchazeč také v elektronické verzi formou elektronického obrazu (scanu) podepsaného dokumentu. Uchazeč předloží elektronickou verzi dokladů v jednotlivých souborech typu *.pdf – každý doklad (Příloha) = jeden soubor. (4) Uchazeč spolu s návrhem na zahájení řízení rovněž předloží děkanovi, resp. rektorovi k nahlédnutí výtisky tří publikací, které považuje za nejvýznamnější, a výtisky dalších publikací, jejichž počet a druhy stanoví děkan. (5) Uchazeč může doklady podle odstavce 2 (s výjimkou návrhu témat přednášky pro odbornou veřejnost) kdykoli v průběhu řízení aktualizovat, ovšem vždy tak, aby ostatní účastníci řízení (tj. zejm. členové komise a vědeckých rad) měli podklady k dispozici nejpozději 5 pracovních dní před svým posuzováním. V případě potřeby uchazeč také aktualizuje či doplní předložené podklady dle pokynů děkana nebo jím pověřené osoby. Každý aktualizovaný doklad musí obsahovat aktuální datum a podpis uchazeče a je předkládán také v elektronické verzi formou elektronického obrazu (scanu) podepsaného dokumentu. (6) V případě zpětvzetí návrhu uchazečem, nebo zastavení habilitačního řízení se doklady podle odstavce 2 a 4 vrátí uchazeči. V elektronické podobě zůstávají dokumenty archivovány v příslušné databázi Inet MU. Článek 5 Habilitační práce (1) Uchazeč s návrhem na zahájení habilitačního řízení dále předkládá habilitační práci, kterou se podle § 72 zákona rozumí jedna z následujících možností: a) Písemná práce obsahující nové vědecké poznatky, doplněná abstraktem. Abstrakt musí obsahovat stručnou a výstižnou charakteristiku stavu problematiky, cílů práce, použité metodiky a dosažených výsledků. 4 / 16 b) Soubor uveřejněných vědeckých prací nebo inženýrských prací, doplněný komentářem. Komentář v rozsahu odpovídajícím standardní situaci v oboru přiměřeně podrobně charakterizuje stav problematiky, cíle práce, použitou metodiku, dosažené výsledky a v případě prací se spoluautory i kvantitativní a obsahový autorský podíl uchazeče. c) Tiskem vydaná monografie, která přináší nové vědecké poznatky, doplněná abstraktem. V případě monografie více autorů musí být práce doplněna komentářem charakterizujícím kvantitativně i obsahově autorský podíl uchazeče. d) Umělecké dílo nebo umělecký výkon nebo jejich soubor, doplněné odborným komentářem. (2) Habilitační práci podle odstavce 1 písm. a) až c), včetně abstraktu, respektive komentáře, předkládá uchazeč ve čtverém vyhotovení a v elektronické verzi. Uchazeč předloží elektronickou verzi habilitační práce v souboru typu *.pdf. V případě habilitační práce podle odstavce 1 písm. d), která nemá písemnou podobu, předkládá uchazeč písemnou informaci, která dílo či výkon identifikuje, vč. komentáře, a to ve čtverém vyhotovení a v elektronické verzi. (3) V souladu s § 75 odst. 4 zákona MU se habilitační práce zveřejňuje podle čl. 16 a čl. 17. Při zveřejnění práce je respektována ochrana informací chráněných zvláštním zákonem, ochrana obchodního tajemství a ochrana oprávněných zájmů třetích osob. Pokud by zveřejněním habilitační práce či jejích částí byla nebo mohla být tato ochrana porušena, je uchazeč povinen tyto skutečnosti v návrhu na zahájení habilitačního řízení uvést, upřesnit důvody a vymezit části habilitační práce, které být zveřejněny nemohou. Zveřejněn je vždy abstrakt práce, resp. komentář k práci. Pokud nelze zveřejnit celou habilitační práci, uchazeč předkládá v elektronické podobě jak plnou verzi práce (včetně abstraktu, respektive komentáře), která bude uložena do elektronické databáze v Inet MU (ovšem nebude zveřejněna), tak také verzi s vybranými částmi práce, které lze zveřejnit (včetně abstraktu, respektive komentáře). (4) Habilitační práci podle odstavce 1 písm. a) až d), respektive všechny její části, je možné předkládat v českém, slovenském či anglickém jazyce, případně v jiném cizím jazyce podle zvyklostí v oboru. Abstrakt práce, resp. komentář je předkládán vždy v anglickém jazyce. (5) V případě zpětvzetí návrhu uchazečem, nebo zastavení habilitačního řízení se habilitační práce vrátí uchazeči. V elektronické podobě zůstává habilitační práce archivována v příslušné databázi Inet MU. Článek 6 Posuzování návrhu habilitační komisí (1) Nedojde-li k zastavení řízení z důvodu neodstranění případných formálních nedostatků v určené lhůtě podle čl. 4 odst. 3, předkládá děkan návrh na zahájení habilitačního řízení vědecké radě fakulty spolu s návrhem na složení habilitační komise. Habilitační komise je pětičlenná. Jejími členy jsou profesoři, docenti a další významní odborníci v daném oboru nebo oborech příbuzných. Předsedou habilitační komise je profesor, zpravidla zaměstnanec MU. Členy habilitační komise a jejího předsedu jmenuje děkan po schválení složení komise vědeckou radou fakulty. (2) Nejméně tři členové komise jsou odborníci z jiného pracoviště než MU. Jedná se o odborníky, kteří nemají na MU uzavřen pracovněprávní vztah formou pracovního úvazku nebo dohody o pracovní činnosti. Za externího člena habilitační komise není považován emeritní profesor MU. (3) Nejméně jeden člen komise je ze zahraničí. Odborníkem ze zahraničí se rozumí osoba s cizí státní příslušností (vyjma Slovenské republiky), která nepůsobí trvale v ČR. Ve výjimečných případech může být za zahraničního odborníka považována také osoba s českou nebo slovenskou státní příslušností, která více než 10 let nepůsobí v ČR, resp. ve Slovenské republice. 5 / 16 (4) Členem habilitační komise nemůže být spoluautor díla nebo v případě souboru uveřejněných vědeckých prací či inženýrských prací spoluautor části díla, které je uchazečem předkládáno jako habilitační práce. (5) Členem habilitační komise nemůže být častý spoluautor uchazeče – povoluje se spoluautorství u max. 20 % výsledků, které uchazeč vykazuje podle čl. 4 odst. 2 písm. c) a d). (6) O všech návrzích se habilitační komise usnáší nadpoloviční většinou hlasů všech svých členů. Jednání habilitační komise může být vedeno korespondenčně nebo elektronicky (např. formou videokonference). Závěrečné tajné hlasování o návrhu na jmenování uchazeče docentem je standardně prováděno prezenčně, případné elektronické hlasování musí proběhnout prostřednictvím k tomu určené aplikace v rámci systému Inet MU. Z každého jednání habilitační komise je pořízen zápis, který je součástí spisu. (7) Habilitační komise se usnáší na ustanovení nejméně tří oponentů, které jmenuje předseda habilitační komise. Oponentem může být jmenován pouze jeden odborník z MU, ostatní oponenti jsou odborníky z jiného pracoviště – jedná se o odborníky, kteří nemají na MU uzavřen pracovněprávní vztah formou pracovního úvazku nebo dohody o pracovní činnosti. Za externího oponenta není považován emeritní profesor MU. Oponentem nemůže být jmenován člen habilitační komise. (8) Oponentem nemůže být jmenován spoluautor díla nebo v případě souboru uveřejněných vědeckých prací či inženýrských prací spoluautor části díla, které je uchazečem předkládáno jako habilitační práce. Oponentem nemůže být jmenován spoluautor publikačních výsledků uchazeče, které uchazeč vykazuje podle čl. 4 odst. 2 písm. c) a d). Oponentem nemůže být ani přímý nadřízený / podřízený zaměstnanec uchazeče. Oponentem může být pouze osoba, která na odborné úrovni ovládá jazyk habilitační práce. (9) Oponenti vypracují písemné posudky podle Přílohy č. 10, v nichž zhodnotí odbornou úroveň habilitační práce. V závěru posudků výslovně uvedou, zda habilitační práce splňuje či nesplňuje požadavky standardně kladené na úroveň habilitačních prací v daném oboru. Pokud nejsou posudky předloženy v českém, slovenském či anglickém jazyce, přiloží se jejich překlad v jednom z těchto jazyků (jazyk překladu je přitom volen vždy tak, aby byl srozumitelný všem členům habilitační komise). V případě, že předseda komise na odborné úrovni ovládá jazyk posudku, ověří písemně správnost jeho překladu. V opačném případě, je nutné doložit úředně ověřený překlad dotčeného posudku. Uchazeč je seznámen s posudky oponentů nejméně dva týdny před veřejným zasedáním vědecké rady, na němž bude práce obhajována. (10) Součástí habilitačního řízení je přednáška uchazeče pro odbornou veřejnost. Její téma stanoví habilitační komise výběrem ze tří témat navržených uchazečem v rámci návrhu na zahájení řízení. Přednášku pro odbornou veřejnost nelze zaměnit ani spojit s habilitační přednáškou, která se koná na veřejném zasedání vědecké rady fakulty při projednávání daného návrhu na jmenování uchazeče docentem. Habilitační komise pověří ze svých řad nejméně tři hodnotitele, kteří se účastní přednášky pro odbornou veřejnost a poté předloží habilitační komisi její písemné hodnocení podle Přílohy č. 11. V jeho závěru hodnotitelé výslovně uvedou, zda přednáška prokázala či neprokázala dostatečnou vědeckou nebo uměleckou kvalifikaci a pedagogickou způsobilost uchazeče. (11) Na základě posouzení podkladů předložených společně s návrhem na zahájení řízení, příp. jejich aktualizovaných verzí, posudků oponentů a písemného hodnocení přednášky pro odbornou veřejnost zhodnotí habilitační komise vědeckou nebo uměleckou kvalifikaci uchazeče, jeho tuzemskou a zahraniční publikační činnost, uznání uchazeče mezinárodní odbornou veřejností v příslušném oboru, jeho pedagogickou způsobilost a úroveň jeho habilitační práce. Komise se tajným hlasováním usnáší na návrhu, zda má být uchazeč jmenován docentem. Hodnocení včetně explicitních vyjádření k jednotlivým aspektům činnosti uchazeče je 6 / 16 zaznamenáno v písemném stanovisku komise ve struktuře podle Přílohy č. 12. Výsledek hlasování sdělí předseda nebo jím pověřený člen habilitační komise děkanovi. (12) Získá-li návrh na jmenování docentem většinu hlasů všech členů habilitační komise, sdělí děkan nebo jím pověřená osoba uchazeči tento výsledek a předseda habilitační komise nebo jím pověřený člen předloží návrh komise vědecké radě fakulty. (13) Nezíská-li návrh na jmenování docentem většinu hlasů všech členů habilitační komise, sdělí děkan nebo jím pověřená osoba uchazeči doporučení habilitační komise řízení zastavit a upozorní uchazeče na možnost zpětvzetí návrhu. Pokud uchazeč nevezme návrh na jmenování zpět, předkládá předseda nebo jím pověřený člen habilitační komise vědecké radě fakulty návrh na zastavení řízení. Na základě tohoto návrhu pokračuje habilitační řízení podle čl. 7 odst. 1 a následující. Článek 7 Posuzování návrhu vědeckou radou fakulty (1) Habilitační přednáška uchazeče a obhajoba jeho habilitační práce (§ 72 odst. 9 zákona) se konají na veřejném zasedání vědecké rady fakulty. Děkan v dostatečném předstihu oznámí uchazeči termín a místo zasedání vědecké rady, na kterém bude projednán návrh na jmenování uchazeče docentem a požádá jej o stanovení tématu přednášky. Nedostaví-li se uchazeč na dané zasedání vědecké rady fakulty, řízení se přerušuje do doby, kdy je návrh na jmenování za účasti uchazeče vědeckou radou fakulty možné projednat. Děkan rozhodne o dalším termínu zařazení návrhu na jmenování uchazeče docentem na jednání vědecké rady fakulty, o tomto termínu uchazeče opět s dostatečným předstihem informuje. (2) Téma habilitační přednášky oznámí uchazeč předsedovi vědecké rady fakulty nejméně čtyři týdny před zasedáním, a to prostřednictvím příslušného oddělení fakulty. Součástí jednání vědecké rady fakulty o návrhu na jmenování docentem je rozprava, v níž má uchazeč možnost obhajovat svou habilitační práci, vyjádřit se k posudkům oponentů a komentovat svou dosavadní vědeckou nebo uměleckou a pedagogickou činnost. Vlastní průběh jednání vědecké rady fakulty ve věci návrhu na jmenování docentem je dán jejím jednacím řádem. Přítomní členové habilitační komise a oponenti se mohou účastnit i neveřejné části jednání. Vědecká rada fakulty se usnáší většinou hlasů všech svých členů na návrhu, zda má být uchazeč jmenován docentem. (3) Získá-li návrh na jmenování docentem většinu hlasů všech členů vědecké rady fakulty, předloží jej děkan jako předseda vědecké rady fakulty se všemi podklady (podle čl. 2 odst. 3 vyjma habilitační práce a doložených výtisků publikací uchazeče) k rozhodnutí rektorovi, a to prostřednictvím příslušného odboru Rektorátu MU. Nezíská-li návrh na jmenování docentem většinu hlasů všech členů vědecké rady fakulty, řízení se zastavuje. (4) Rektor může děkana požádat o další materiály k doplnění. Shledá-li rektor, že dosavadní průběh řízení nesplňuje požadavky této směrnice, řízení je přerušeno do doby nápravy zjištěných nedostatků. V případě zjištění závažných nedostatků, postupuje rektor individuálně dle svého uvážení, např. požádá o opětovné projednání návrhu na jmenování docentem vědeckou radou fakulty nebo předloží řízení k projednání Vědecké radě MU. Článek 8 Ukončení habilitačního řízení (1) Uchazeč může kdykoli v průběhu habilitačního řízení vzít svůj návrh zpět, a to formou písemného oznámení. (2) Děkan fakulty řízení zastaví v případě, kdy uchazeč neodstraní nedostatky návrhu na zahájení řízení podle čl. 3 odst. 3. (3) Vědecká rada fakulty řízení zastaví v případě, kdy návrh na jmenování docentem nezíská většinu hlasů všech jejích členů podle čl. 7 odst. 3. 7 / 16 (4) Souhlasí-li rektor s návrhem vědecké rady fakulty na jmenování docentem, řízení je ukončeno jmenováním uchazeče docentem podle § 71 zákona. Uchazeč je jmenován docentem k 1. dni měsíce, který následuje po měsíci, ve kterém rektor podepíše jmenovací dekret. (5) Nesouhlasí-li rektor s návrhem vědecké rady fakulty na jmenování docentem, předloží jej se svým odůvodněním Vědecké radě MU. Vlastní průběh jednání ve věci návrhu na jmenování docentem před Vědeckou radou MU je dán jejím jednacím řádem. Získá-li návrh na jmenování docentem souhlas nadpoloviční většiny všech členů Vědecké rady MU, řízení je ukončeno jmenováním uchazeče docentem (uchazeč je jmenován docentem k 1. dni měsíce, který následuje po měsíci, ve kterém rektor podepíše jmenovací dekret). V opačném případě je řízení zastaveno. Část třetí Řízení o vyslovení neplatnosti jmenování docentem Článek 9 Řízení o vyslovení neplatnosti jmenování docentem (1) Rektor vysloví rozhodnutím neplatnost jmenování docentem, bude-li v řízení o vyslovení neplatnosti prokázáno, že osoba, jejíž pedagogická a vědecká nebo umělecká kvalifikace byla ověřována v habilitačním řízení, svoji kvalifikaci prokázala v důsledku a) úmyslného trestného činu, nebo b) úmyslného neoprávněného užití díla jiné osoby hrubě porušujícího právní předpisy upravující ochranu duševního vlastnictví, nebo jiného úmyslného jednání proti dobrým mravům, neuvedeného v písm. a). (2) Řízení o vyslovení neplatnosti jmenování docentem může rektor zahájit a) nejpozději do 3 let ode dne nabytí právní moci rozsudku, kterým byla uvedená osoba odsouzena pro úmyslný trestný čin v případě podle odstavce 1 písm. a), nebo b) nejpozději do 5 let ode dne ukončení habilitačního řízení v případě podle odstavce 1 písm. b). (3) Součástí podkladů pro rozhodnutí rektora o neplatnosti jmenování docentem je stanovisko přezkumné komise. Přezkumná komise je pětičlenná. Jejími členy jsou profesoři, docenti a další významní odborníci v daném oboru nebo oborech příbuzných. Předsedou přezkumné komise je profesor, zpravidla zaměstnanec MU. Nejméně tři členové komise jsou odborníci z jiného pracoviště než MU a zároveň nejméně tři členové komise jsou odborníci z jiného pracoviště než z pracoviště účastníka řízení o vyslovení neplatnosti jmenování docentem. Jednoho člena komise jmenuje rektor na návrh ministra školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministr“) ze státních zaměstnanců působících na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (dále jen „MŠMT“). Členem komise nemůže být jmenován přímý nadřízený nebo podřízený zaměstnanec osoby, která je účastníkem řízení o vyslovení neplatnosti jmenování docentem. Členy komise a jejího předsedu jmenuje rektor po schválení Vědeckou radou MU. (4) O stanovisku k neplatnosti jmenování docentem se přezkumná komise usnáší nadpoloviční většinou hlasů všech svých členů. Jednání přezkumné komise může být vedeno prezenčně, korespondenčně nebo elektronicky, s výjimkou závěrečného tajného hlasování o stanovisku k neplatnosti jmenování docentem, které musí být uskutečněno vždy prezenčně. (5) Neshledá-li rektor důvody pro vyslovení neplatnosti jmenování docentem, řízení o vyslovení neplatnosti jmenování docentem usnesením zastaví. 8 / 16 (6) Shledá-li rektor důvody pro vyslovení neplatnosti jmenování docentem, vydá rozhodnutí o vyslovení neplatnosti jmenování docentem. Rozhodnutí v řízení o vyslovení neplatnosti jmenování docentem musí být vydáno nejpozději do 1 roku od zahájení řízení. Rozhodnutí nabývá účinnosti prvním dnem následujícím po uplynutí 2 měsíců ode dne oznámení rozhodnutí. Proti rozhodnutí rektora o vyslovení neplatnosti jmenování docentem se nelze odvolat, včasné podání žaloby ve správním soudnictví má odkladný účinek. (7) V případě vyslovení neplatnosti jmenování docentem přestává být daná osoba docentem ode dne účinnosti pravomocného rozhodnutí rektora. Účinky dřívějších jednání, postupů nebo rozhodnutí dané osoby, a to i pokud je daná osoba učinila při výkonu činnosti, pro niž se vyžaduje kvalifikace docenta, nejsou vyslovením neplatnosti jmenování docentem dotčeny. K opětovnému jmenování dané osoby docentem může dojít pouze na základě nového habilitačního řízení. (8) V případě, že se rektor vydáním rozhodnutí o vyslovení neplatnosti jmenování docentem nebo usnesení o zastavení řízení o vyslovení neplatnosti jmenování docentem odchýlí od stanoviska přezkumné komise, zdůvodní patřičně tuto skutečnost ve svém rozhodnutí, resp. usnesení. (9) Veškerá dokumentace související s řízením o vyslovení neplatnosti jmenování docentem je uložena do spisu příslušného habilitačního řízení a vyjma konečného rozhodnutí rektora je neveřejná. Část čtvrtá Řízení ke jmenování profesorem Článek 10 Zahájení řízení ke jmenování profesorem (1) Řízení ke jmenování profesorem se zahajuje: a) Na návrh uchazeče předložený děkanovi fakulty, která na základě akreditace uskutečňuje řízení ke jmenování profesorem v příslušném oboru, a to prostřednictvím příslušného oddělení fakulty, přičemž je řízení zahájeno dnem přijetí návrhu. Před samotným předložením návrhu na zahájení řízení se doporučuje kontaktovat příslušné oddělení fakulty pro konzultaci specifických podmínek řízení na dané fakultě. V případě, že akreditaci pro daný obor řízení uskutečňuje vysoká škola, návrh se podává rektorovi. b) Na návrh děkana nebo rektora předložený vědecké radě fakulty, která na základě akreditace uskutečňuje řízení ke jmenování profesorem. Návrh předkládá děkan vědecké radě fakulty přímo, nebo rektor děkanovi jako předsedovi vědecké rady fakulty, přičemž je řízení zahájeno dnem předložení návrhu děkana nebo rektora vědecké radě fakulty. c) Z vlastního podnětu vědecké rady fakulty, kterým se rozumí její rozhodnutí vzniklé hlasováním, přičemž je řízení zahájeno dnem rozhodnutí o přijetí podnětu. Není-li řízení ke jmenování profesorem zahajováno na návrh uchazeče a vysloví-li uchazeč se zahájením řízení písemný nesouhlas, řízení se zastavuje. Není-li řízení ke jmenování profesorem zahajováno na návrh uchazeče, stanoví děkan uchazeči lhůtu pro předložení, resp. doplnění podkladů dle čl. 11. V případě, že uchazeč požadované podklady ve stanovené lhůtě nepředloží, řízení se zastavuje. (2) K podání návrhu na zahájení řízení ke jmenování profesorem je oprávněn uchazeč, který se habilitoval v daném nebo příbuzném oboru, pokud součástí habilitačního řízení bylo předložení habilitační práce. V případě nejasné příbuznosti oborů nejprve vědecká rada fakulty přezkoumá jejich obsahovou příbuznost. Pokud obor jmenovacího řízení není obsahově příbuzný oboru dosažené uchazečovy habilitace, děkan řízení svým usnesením zastaví. 9 / 16 (3) V případě návrhů na zahájení řízení ke jmenování profesorem u uchazeče, který je profesorem na renomované vysoké škole v zahraničí, může rektor ve výjimečných případech podle ustanovení § 74 odst. 1 zákona na návrh Vědecké rady MU prominout uchazeči splnění předpokladu předchozího jmenování docentem. V případě žádosti o výjimečné prominutí předchozího jmenování docentem (dále jen „žádost o výjimku“) se postupuje následujícím způsobem: a) Uchazeč předkládá žádost o výjimku děkanovi fakulty, která na základě akreditace uskutečňuje řízení ke jmenování profesorem v příslušném oboru. Žádost o výjimku předchází samotnému zahájení řízení ke jmenování profesorem. Žádost o výjimku musí obsahovat tyto přílohy: 1. doklad potvrzující skutečnost, že uchazeč působí, resp. v minulosti působil na pozici profesora na zahraniční vysoké škole, 2. doklad potvrzující renomé zahraniční vysoké školy, na které je či byl uchazeč profesorem, 3. návrh na zahájení řízení ke jmenování profesorem, včetně všech náležitostí podle čl. 13. b) Splňuje-li návrh na zahájení řízení ke jmenování profesorem ostatní formální požadavky podle této směrnice, předkládá děkan žádost o výjimku rektorovi. Přílohou žádosti je krom náležitostí podle písm. a) také stanovisko vědecké rady fakulty v této věci (včetně zápisu z příslušného zasedání, respektive výpisu relevantní části zápisu). c) Rektor předloží žádost o výjimku se všemi obdrženými podklady Vědecké radě MU, která se tajným rozhodnutím usnese o návrhu na prominutí předchozího jmenování docentem (dále jen „návrh na prominutí“). Získá-li návrh na prominutí v tajném hlasování souhlas většiny všech členů Vědecké rady MU, může rektor žádosti uchazeče svým rozhodnutím vyhovět. Návrh na zahájení řízení ke jmenování profesorem je v takovém případě považován za přijatý v souladu s čl. 10 odst. 1 písm. a) a řízení je zahájeno dnem rozhodnutí rektora. Nezíská-li návrh na prominutí v tajném hlasování souhlas většiny všech členů Vědecké rady MU, nebo nesouhlasí-li rektor s návrhem na prominutí, žádost o výjimku svým rozhodnutím zamítne, řízení se nezahajuje a podklady podle písm. a) jsou vráceny uchazeči. (4) Uchazeč předloží návrh na zahájení řízení ke jmenování profesorem včetně jeho náležitostí podle čl. 11 v anglickém jazyce, s výjimkou úředně ověřených kopií dokladů o dosaženém vysokoškolském vzdělání, které se předkládají v originálním znění. Ostatní dokumenty řízení ke jmenování profesorem jsou vedeny v jazyce českém, slovenském nebo anglickém, a to vždy tak, aby byly srozumitelné všem, kteří je stvrzují svým podpisem. Při osobních jednáních (např. při jednání komise nebo zasedání vědeckých rad) jednají účastníci řízení ke jmenování profesorem v jazyce srozumitelném všem zúčastněným. (5) Formální náležitosti návrhu na zahájení řízení ke jmenování profesorem kontroluje pověřený zaměstnanec příslušného oddělení fakulty neprodleně po zahájení řízení (před dalšími kroky v řízení ke jmenování profesorem). V případě formálních nedostatků návrhu na zahájení řízení ke jmenování profesorem děkan uchazeče písemně vyzve k odstranění nedostatků a stanoví lhůtu pro jejich odstranění (minimálně 30 kalendářních dnů). Pokud uchazeč zjištěné nedostatky ve stanovené lhůtě neodstraní, děkan řízení ke jmenování profesorem svým usnesením zastaví. Článek 11 Náležitosti návrhů na zahájení řízení ke jmenování profesorem (1) Písemný návrh na zahájení řízení ke jmenování profesorem předkládá uchazeč ve struktuře podle Přílohy č. 2 (v závěru návrhu je uvedeno datum a připojen vlastnoruční podpis uchazeče). Uchazeč v návrhu na zahájení řízení ke jmenování profesorem a jeho přílohách uvádí pravdivé informace. 10 / 16 (2) K návrhu na zahájení řízení ke jmenování profesorem uchazeč přikládá následující doklady o své vědecké nebo umělecké kvalifikaci: a) dvě doporučující stanoviska profesorů téhož nebo příbuzného oboru, resp. odborníků, kteří srovnatelnou pozici zastávají v zahraničí; odborníkem ze zahraničí se rozumí osoba s cizí státní příslušností (vyjma Slovenské republiky), která nepůsobí trvale v ČR. Ve výjimečných případech může být za zahraničního odborníka považována také osoba s českou nebo slovenskou státní příslušností, která více než 10 let nepůsobí v ČR, resp. ve Slovenské republice; pokud jsou doporučující stanoviska v jiném než anglickém jazyce, doloží se rovněž jejich úředně ověřený překlad do anglického jazyka; doporučující stanoviska musí být vypracována pro konkrétní zahajované řízení; b) životopis uchazeče ve struktuře podle Přílohy č. 3, příp. ve struktuře podle předlohy v Informačním systému MU, c) úředně ověřené kopie dokladů o dosaženém vysokoškolském vzdělání a získaných titulech, které uchazeč v rámci řízení užívá. Úředním ověřením se rozumí buď notářské či matriční ověření, nebo konstatování pověřeného zaměstnance příslušného oddělení fakulty, že kopie souhlasí s originálem, stvrzené úředním razítkem a podpisem tohoto zaměstnance. Doklady o dosaženém vysokoškolském vzdělání a získaných titulech se rozumí: 1. doklad o ukončení vysokoškolského studia a získaných příslušných titulech (vysokoškolský diplom), v případě doktorského studia absolvovaného v zahraničí doklady o uznání rovnocenného zahraničního vzdělání, 2. u absolventů lékařských fakult v letech 1953–1964 zvlášť doklad o přiznání titulu MUDr., 3. doklad o získání vědecké hodnosti CSc. nebo DrSc. (resp. DSc.), nebo doklad o získání akademického titulu Dr., 4. osvědčení o nahrazení zkratky "Dr." zkratkou "Ph. D." ve smyslu § 99 odst. 10 zákona, 5. doklad o předchozím jmenování docentem v případě, že uchazeč nežádá o prominutí na základě ustanovení § 74 odst. 1 zákona. d) doklady osvědčující pedagogickou praxi ve struktuře podle Přílohy č. 4; nepůsobí-li uchazeč jako pedagog na MU, může si děkan vyžádat stanovisko děkana fakulty nebo rektora vysoké školy, který je schopen na základě působení uchazeče zhodnotit jeho pedagogické schopnosti, nebo ekvivalentní doklad osvědčující případnou pedagogickou praxi na zahraniční vysoké škole. e) seznam publikovaných vědeckých, odborných nebo uměleckých prací ve struktuře podle Přílohy č. 5; f) seznam citací publikací uchazeče podle Přílohy č. 6, g) souhrnnou informaci o vědeckých a pedagogických výsledcích a citacích ve struktuře podle Přílohy č. 7, h) seznam absolvovaných vědeckých, odborných nebo uměleckých stáží podle Přílohy č. 8, i) další informace osvědčující vědeckou nebo uměleckou kvalifikaci podle Přílohy č. 9, j) případně další informace, jejichž strukturu stanoví děkan příslušné fakulty se souhlasem její vědecké rady, k) odbornou charakteristiku vědecké nebo umělecké činnosti a dosažených výsledků; touto charakteristikou se rozumí stručný popis výzkumné problematiky, jíž se uchazeč zabýval a zabývá, stav jejího řešení v mezinárodním kontextu a výstižný popis hlavních výsledků uchazeče, jimiž k jejímu řešení přispěl; uchazeč odbornou charakteristiku předkládá pouze v případě požadavku vědecké rady fakulty nebo z vlastního rozhodnutí. 11 / 16 (3) Doklady podle odstavce 2 musí být uspořádány v uvedeném pořadí. S výjimkou podkladů podle odstavce 2) písm. a), písm. c) a písm. d) musí být podklady opatřeny datem a vlastnoručním podpisem uchazeče alespoň na poslední straně každého příslušného dokladu. Doklady podle odstavce 2 předkládá uchazeč také v elektronické verzi formou elektronického obrazu (scanu) podepsaného dokumentu. Uchazeč předloží elektronickou verzi dokladů v jednotlivých souborech typu *.pdf – každý doklad (Příloha) = jeden soubor. (4) Uchazeč spolu s návrhem na zahájení řízení rovněž předloží děkanovi, resp. rektorovi k nahlédnutí výtisky tří publikací, které považuje za nejvýznamnější a výtisky dalších publikací, jejichž počet a druhy stanoví děkan. (5) Uchazeč může doklady podle odstavce 2 (s výjimkou návrhu témat přednášky pro odbornou veřejnost) kdykoli v průběhu řízení aktualizovat, ovšem vždy tak, aby ostatní účastníci řízení (tj. zejm. členové komise a vědeckých rad) měli podklady k dispozici nejpozději 5 pracovních dní před svým posuzováním. V případě potřeby uchazeč také aktualizuje či doplní předložené podklady dle pokynů děkana nebo jím pověřené osoby. Každý aktualizovaný doklad musí obsahovat aktuální datum a podpis uchazeče a je předkládán také v elektronické verzi formou elektronického obrazu (scanu) podepsaného dokumentu. (6) V případě zpětvzetí návrhu uchazečem, nebo zastavení řízení ke jmenování profesorem se doklady podle odstavce 2 a 4 vrátí uchazeči. Dokumenty předložené v elektronické podobě zůstávají archivovány v příslušné databázi Inet MU. Článek 12 Posuzování návrhu komisí (1) Nedojde-li k zastavení řízení z důvodu neodstranění případných formálních nedostatků v určené lhůtě podle čl. 10 odst. 5, předkládá děkan návrh na zahájení jmenovacího řízení vědecké radě fakulty spolu s návrhem na složení komise. Komise je pětičlenná. Jejími členy jsou profesoři, docenti a další významní odborníci v daném oboru nebo oborech příbuzných. Předsedou hodnoticí komise je profesor, zpravidla zaměstnanec MU. Členy komise a jejího předsedu jmenuje děkan po schválení složení komise vědeckou radou fakulty. (2) Nejméně tři členové komise jsou odborníci z jiného pracoviště než MU. Jedná se o odborníky, kteří nemají na MU uzavřen pracovněprávní vztah formou pracovního úvazku nebo dohody o pracovní činnosti. Za externího člena komise není považován emeritní profesor MU. (3) Nejméně jeden člen komise je ze zahraničí. Odborníkem ze zahraničí se rozumí osoba s cizí státní příslušností (vyjma Slovenské republiky), která nepůsobí trvale v ČR. Ve výjimečných případech může být za zahraničního odborníka považována také osoba s českou nebo slovenskou státní příslušností, která více než 10 let nepůsobí v ČR, resp. ve Slovenské republice. (4) Členem komise nemůže být častý spoluautor uchazeče – povoluje se spoluautorství u max. 20 % výsledků, které uchazeč vykazuje podle čl. 11 odst. 2 písm. d) a e). (5) O všech návrzích se komise usnáší nadpoloviční většinou hlasů všech svých členů. Jednání komise může být vedeno korespondenčně nebo elektronicky (např. formou videokonference). Závěrečné tajné hlasování o návrhu na jmenování uchazeče profesorem je standardně prováděno prezenčně, případné elektronické hlasování musí proběhnout prostřednictvím k tomu určené aplikace v rámci systému Inet MU. Z každého jednání komise je pořízen zápis, který je součástí spisu. (6) Součástí řízení ke jmenování profesorem je přednáška uchazeče pro odbornou veřejnost. Její téma stanoví komise výběrem ze tří témat navržených uchazečem v rámci návrhu na zahájení řízení. Přednášku pro odbornou veřejnost nelze zaměnit ani spojit s přednáškou, která se koná na veřejném zasedání vědecké rady fakulty při projednávání daného návrhu na jmenování uchazeče profesorem. Komise pověří ze svých řad nejméně tři hodnotitele, kteří se účastní přednášky a poté předloží komisi písemné hodnocení přednášky podle Přílohy č. 11. V jeho závěru hodnotitelé 12 / 16 výslovně uvedou, zda přednáška prokázala či neprokázala dostatečnou vědeckou nebo uměleckou kvalifikaci a pedagogickou způsobilost uchazeče. (7) Na základě posouzení podkladů předložených společně s návrhem na zahájení řízení, příp. jejich aktualizovaných verzí, a písemného hodnocení přednášky pro odbornou veřejnost zhodnotí komise vědeckou nebo uměleckou kvalifikaci uchazeče, jeho tuzemskou a zahraniční publikační činnost, uznání uchazeče mezinárodní odbornou veřejností v příslušném oboru, jeho pedagogickou způsobilost a jeho roli jako význačné a uznávané vědecké nebo umělecké osobnosti v daném oboru. Komise se tajným hlasováním usnáší na návrhu, zda má být uchazeč jmenován profesorem. Hodnocení včetně explicitních vyjádření k jednotlivým aspektům činnosti uchazeče je zaznamenáno v písemném stanovisku komise ve struktuře podle Přílohy č. 13. Komise je zejména povinna výslovně uvést, zda je uchazeč význačnou a uznávanou vědeckou nebo uměleckou osobností v daném oboru, zda se významně zasluhuje o profilování a rozvoj tohoto oboru a zda představuje jednu z vůdčích osobností vědecké školy nebo výzkumného týmu v tomto oboru. Výsledek hlasování sdělí předseda nebo jím pověřený člen komise děkanovi. (8) Získá-li návrh na jmenování profesorem většinu hlasů všech členů komise, sdělí děkan nebo jím pověřená osoba uchazeči tento výsledek a předseda komise nebo jím pověřený člen předloží návrh komise vědecké radě fakulty. (9) Nezíská-li návrh na jmenování většinu hlasů všech členů komise, sdělí děkan nebo jím pověřená osoba uchazeči doporučení komise řízení zastavit a upozorní uchazeče na možnost zpětvzetí návrhu. Pokud uchazeč nevezme návrh na jmenování zpět, předkládá předseda nebo jím pověřený člen komise vědecké radě fakulty návrh na zastavení řízení. Na základě tohoto návrhu pokračuje řízení ke jmenování profesorem podle čl. 13 odst. 1 a následující. Článek 13 Posuzování návrhu vědeckou radou fakulty a Vědeckou radou MU (1) Vědecká rada fakulty vyzve uchazeče k přednesení přednášky na svém veřejném zasedání (§ 74 odst. 5 zákona). Děkan v dostatečném předstihu oznámí uchazeči termín a místo zasedání vědecké rady, na kterém bude projednán návrh na jmenování uchazeče profesorem a požádá jej o stanovení tématu přednášky. Nedostaví-li se uchazeč na dané zasedání vědecké rady fakulty, řízení se přerušuje do doby, kdy je návrh na jmenování za účasti uchazeče vědeckou radou fakulty možné projednat. Děkan rozhodne o dalším termínu zařazení návrhu na jmenování uchazeče profesorem na jednání vědecké rady fakulty, o tomto termínu uchazeče opět s dostatečným předstihem informuje. (2) Téma přednášky zvolí uchazeč tak, aby zahrnovalo charakteristiku problematiky daného vědního oboru, odborné výsledky uchazeče, jeho vlastní koncepci vědecké nebo umělecké činnosti a vlastní koncepci výuky v daném oboru. Téma oznámí uchazeč předsedovi vědecké rady fakulty nejméně čtyři týdny před zasedáním. Součástí jednání je rozprava, v níž má uchazeč možnost komentovat svou dosavadní vědeckou nebo uměleckou a pedagogickou činnost. Vlastní průběh jednání vědecké rady fakulty ve věci návrhu na jmenování profesorem je dán jejím jednacím řádem. Přítomní členové hodnoticí komise se mohou účastnit i neveřejné části jednání. Vědecká rada fakulty se usnáší většinou hlasů všech svých členů na návrhu, zda má být uchazeč jmenován profesorem. (3) Získá-li návrh na jmenování profesorem většinu hlasů všech členů vědecké rady fakulty, předloží jej děkan jako předseda vědecké rady fakulty se všemi podklady Vědecké radě MU, a to prostřednictvím příslušného odboru Rektorátu MU. Za účelem zasílání podkladů MŠMT fakulta předkládá nad rámec podkladů podle čl. 2 odst. 3 ve dvou kopiích či dalších originálech životopis uchazeče a v jedné kopii či druhém originále doklady podle čl. 11 odst. 2 písm. d), e) a i). Dále fakulta nad rámec jmenovaných podkladů předkládá ve dvou kopiích či dalších originálech 13 / 16 stanovisko komise. Nezíská-li návrh na jmenování profesorem většinu hlasů všech členů vědecké rady fakulty, řízení se zastavuje. (4) Rektor může děkana požádat o další materiály k doplnění. Shledá-li rektor, že dosavadní průběh řízení nesplňuje požadavky této směrnice, řízení je přerušeno do doby nápravy zjištěných nedostatků. V případě zjištění závažných nedostatků, postupuje rektor individuálně dle svého uvážení, např. požádá o opětovné projednání návrhu na jmenování profesorem vědeckou radou fakulty. (5) Projednání návrhu na jmenování profesorem před vědeckou radou MU se účastní uchazeč a předseda komise, případně jím pověřený člen komise. Rektor v dostatečném předstihu oznámí uchazeči termín a místo zasedání vědecké rady MU, na kterém bude projednán návrh na jmenování uchazeče profesorem. Nedostaví-li se uchazeč na dané zasedání vědecké rady MU, řízení se přerušuje do doby, kdy je návrh na jmenování za účasti uchazeče vědeckou radou MU možné projednat. Rektor rozhodne o dalším termínu zařazení návrhu na jmenování uchazeče profesorem na jednání vědecké rady MU, o tomto termínu uchazeče opět s dostatečným předstihem informuje. (6) Uchazeč v rámci projednání návrhu na jmenování profesorem před vědeckou radou MU prezentuje koncepci své vědecké a pedagogické práce. Vlastní průběh jednání ve věci návrhu na jmenování profesorem před Vědeckou radou MU je dán jejím jednacím řádem. Vědecká rada MU se usnáší většinou hlasů všech svých členů na návrhu, zda má být uchazeč jmenován profesorem. Získá-li návrh na jmenování profesorem většinu hlasů všech členů Vědecké rady MU, předkládá rektor jako předseda Vědecké rady MU návrh na jmenování profesorem prezidentu ČR prostřednictvím ministra. V opačném případě se řízení zastavuje. Článek 14 Postup Vědecké rady MU po vrácení návrhu ministrem (1) Vrátí-li ministr návrh na jmenování profesorem rektorovi (§ 73 odst. 3 zákona), bude spolu s odůvodněním ministra předložen k vyjádření Vědecké radě MU. (2) Pokud v tajném hlasování Vědecká rada MU vysloví souhlas se stanoviskem ministra, bude návrh postoupen do fáze řízení, v níž došlo k nedodržení zákonem stanoveného postupu. (3) Pokud v tajném hlasování Vědecká rada MU vysloví nesouhlas se stanoviskem ministra, bude návrh na jmenování profesorem znovu předložen ministrovi společně s usnesením Vědecké rady MU. Článek 15 Ukončení řízení ke jmenování profesorem (1) Uchazeč může kdykoli v průběhu řízení ke jmenování profesorem vzít svůj návrh zpět, a to formou písemného oznámení. (2) Děkan fakulty řízení zastaví v případě, kdy uchazeč neodstraní nedostatky návrhu na zahájení řízení podle čl. 10 odst. 5. nebo v případě, že obor absolvovaného habilitačního řízení není příbuzný oboru zahájeného řízení ke jmenování profesorem podle čl. 10 odst. 2. (3) Vědecká rada fakulty řízení zastaví v případě, kdy návrh na jmenování profesorem nezíská většinu hlasů všech jejích členů podle čl. 13 odst. 3. (4) V případě schválení návrhu na jmenování profesorem Vědeckou radou MU je návrh předložen prezidentu ČR prostřednictvím ministra. Řízení je následně ukončeno podle § 73 zákona. (5) Řízení je zastaveno Vědeckou radou MU v případě, kdy návrh na jmenování profesorem nezíská většinu hlasů všech jejích členů podle čl. 13 odst. 6. 14 / 16 Část pátá Společná, přechodná a závěrečná ustanovení Článek 16 Zveřejňování údajů o řízeních (1) Zveřejněním údajů o zahájení, změnách a ukončení řízení podle § 75 odst. 1 zákona se rozumí: a) zveřejnění údajů na www.muni.cz, b) odeslání formuláře MŠMT „Zveřejňování údajů o habilitačním řízení“, resp. „Zveřejňování údajů o řízení ke jmenování profesorem“ podepsaného rektorem nebo jím pověřeným prorektorem příslušnému odboru na MŠMT. (2) Pro zabezpečení zákonné povinnosti podle odst. 1 pověřený zaměstnanec příslušného oddělení fakulty, resp. příslušného odboru Rektorátu MU, neprodleně zadává od okamžiku zahájení řízení aktuální údaje o stavu řízení do příslušné elektronické databáze v systému Inet MU. (3) Návrh na zahájení habilitačního řízení, resp. návrh na zahájení řízení ke jmenování profesorem, je dostupný veřejnosti k nahlédnutí, a to prostřednictvím příslušného oddělení fakulty, resp. příslušného odboru Rektorátu MU. Informace ze spisů, které nejsou veřejnosti zpřístupněny elektronicky v souladu s čl. 19, nemá veřejnost právo užít (tj. není například povoleno dotčené podklady kopírovat, pořizovat jejich elektronický obraz, dále je šířit či zpracovávat). Článek 17 Elektronická archivace a zpřístupňování podkladů k řízením (1) Do příslušné elektronické databáze v systému Inet MU se ukládají: a) V případě habilitačního řízení: 1. návrh na zahájení habilitačního řízení se všemi náležitostmi podle čl. 4, který je zpřístupněn členům habilitační komise, členům vědecké rady fakulty, členům Vědecké rady MU, uchazeči a dalším osobám dle rozhodnutí rektora, resp. děkana příslušné fakulty. Materiály jsou do elektronické databáze vloženy neprodleně po předložení uchazečem; 2. habilitační práce, veřejně přístupná v souladu s § 75 odst. 4 zákona a čl. 5 odst. 3, bez ohledu na stav či výsledek řízení; 3. posudky oponentů, hodnocení přednášky pro odbornou veřejnost a stanovisko habilitační komise, které se ukládají do elektronické databáze nejméně pět pracovních dnů před konáním obhajoby práce na zasedání vědecké rady fakulty a jsou veřejně přístupné bez ohledu na stav či výsledek řízení; b) V případě řízení ke jmenování profesorem: 1. návrh na zahájení řízení ke jmenování profesorem se všemi náležitostmi podle čl. 10, který je zpřístupněn členům komise, členům vědecké rady fakulty, členům Vědecké rady MU, uchazeči a dalším osobám dle rozhodnutí rektora, resp. děkana příslušné fakulty. Materiály jsou do elektronické databáze vloženy neprodleně; 2. hodnocení přednášky pro odbornou veřejnost a stanovisko komise, které se ukládá do elektronické databáze nejméně pět pracovních dnů před konáním přednášky uchazeče na zasedání vědecké rady fakulty. Oba dokumenty jsou veřejně přístupné bez ohledu na stav či výsledek řízení. (2) Za uložení materiálů do elektronické databáze odpovídá příslušné oddělení fakulty. (3) V případě aktualizace dokladů uchazečem podle čl. 4 odst. 5, resp. čl. 10 odst. 5 se materiály vkládají do elektronické databáze neprodleně. Původní verze dokumentů se v elektronické databázi ponechá. 15 / 16 Článek 18 Přerušení řízení na žádost uchazeče Na základě písemné žádosti uchazeče může děkan v odůvodněných případech (např. dlouhodobý pobyt v zahraničí, zdravotní důvody apod.) se souhlasem vědecké rady fakulty rozhodnout o přerušení řízení. Při posuzování žádosti o přerušení řízení se zohledňují zejména důvody uvedené v žádosti a aktuální stav řízení. Své usnesení děkan odůvodní a v případě, že žádosti uchazeče vyhoví, uvede také datum, ke kterému je řízení přerušeno a stanoví dobu, po kterou se řízení přerušuje (přiměřené období s ohledem na odůvodnění usnesení). Článek 19 Námitky proti postupu při řízení (1) Proti postupu při habilitačním řízení může uchazeč v souladu s § 72 zákona podat nejpozději do 30 dnů od jeho ukončení námitky. Námitky se podávají děkanovi, rozhodovala-li vědecká rada fakulty, nebo rektorovi, rozhodovala-li Vědecká rada MU. Pokud děkan námitkám nevyhoví, předá je k rozhodnutí rektorovi spolu s odůvodněním svého rozhodnutí. Odůvodněné rozhodnutí rektora je konečné. (2) Proti postupu při řízení ke jmenování profesorem může uchazeč v souladu s § 74 zákona podat nejpozději do 30 dnů od jeho ukončení námitky, o nichž rozhoduje rektor. Odůvodněné rozhodnutí rektora je konečné. Článek 20 Poplatky za úkony spojené s řízením (1) MU stanoví poplatek za úkony spojené s habilitačním řízením, resp. poplatek za úkony spojené s řízením ke jmenování profesorem. (2) Výši poplatku stanoví rektor po projednání s děkany fakult. (3) Informace o výši poplatku jsou zveřejněny na www.muni.cz. Článek 21 Přechodná a závěrečná ustanovení (1) Postup podle této směrnice se uplatní pro řízení započatá dnem nabytí účinnosti této směrnice a později. (2) Tato směrnice zrušuje směrnici MU č. 7/2017 Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem, ze dne 17. ledna 2019, účinnou od 1. února 2019. (3) Výkladem jednotlivých ustanovení této směrnice pověřuji prorektora příslušného dle Organizačního řádu MU. (4) Tato směrnice náleží do oblasti metodického řízení „Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem“. (5) Kontrolu dodržování této směrnice vykonává prorektor příslušný dle Organizačního řádu MU. (6) Tato směrnice nabývá platnosti dnem podpisu. (7) Tato směrnice nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2021. Přílohy: č. 1 – Habilitation procedure initiation proposal č. 2 – Professor appointment procedure initiation proposal č. 3 – Curriculum Vitae č. 4 – Documents certifying pedagogical experience č. 5 – List of published scholarly and artistic works č. 6 – Citations and additional responses to published works 16 / 16 č. 7 – Comprehensive information on the applicant’s scholarly and pedagogical works, citations and additional responses č. 8 – List of scholarly or artistic placements č. 9 – Additional materials documenting scientific or artistic qualifications č. 10 - Posudek oponenta habilitační práce č. 11 - Hodnocení přednášky pro odbornou veřejnost č. 12 - Stanovisko habilitační komise k návrhu na jmenování docentem č. 13 - Stanovisko komise k návrhu na jmenování profesorem Struktura příloh je závazná. podepsáno elektronicky Martin Bareš rektor