You are here:
Publication details
Využití principů klasifikace a učení umělé inteligence při analýze reálných dat z psychologických výzkumů
| Title in English | Applying the principles of classification and artificial intelligence learning to the analysis of real data from psychological research |
|---|---|
| Authors | |
| Year of publication | 2024 |
| Type | Conference abstract |
| MU Faculty or unit | |
| Citation | |
| Description | Cílem výzkumu bylo porovnat schopnost predikovat školní výkon modelem založeným na principech umělé inteligence s „klasickým“ modelem statistické lineární regrese. Predikční schopnost modelů jsme posoudili podle podílu rozptylu závisle proměnné veličiny, který je vysvětlen modelem neuronové sítě a regresním modelem. Reálná data byla získána v rámci lokalizace testu WISC-IIIUK na české kulturní a jazykové prostředí. Pro účely výzkumu jsme použili vzorek, který tvořilo 755 žáků a žákyň základních škol ve věku 8;0 až 15;11 roků. Jako nezávisle proměnné jsme použili 13 subtestů testu WISC-IIIUK , závislými proměnnými byl celkový prospěch a známka z matematiky. Výpočet byl proveden programem IBM SPSS, verze 29, s využitím modulu Neural Networks a modelu vícevrstvé neuronové sítě (MLP) a modulu Linear Regression. Při predikci prospěchu je predikční síla modelu neuronové sítě R2 = 0.416 a modelu lineární regrese R2 = 0.315. Neuronová síť tedy předpovídá o 10 procentních bodů lépe. Při predikci známky z matematiky pro neuronovou síť platí R2 = 0.409, vysvětluje 41 % rozptylu. Pro model lineární regrese platí R2 = 0,466, vysvětluje 47 % rozptylu, takže tento model je ve srovnání lepším prediktorem. Principy klasifikace a učení umělé inteligence vytvářejí konceptuální rámec pro zpracovávání dalšími metodami. |