Publication details

Využití principů klasifikace a učení umělé inteligence při analýze reálných dat z psychologických výzkumů

Title in English Applying the principles of classification and artificial intelligence learning to the analysis of real data from psychological research
Authors

ZLATUŠKA Jiří DAN Jiří

Year of publication 2024
Type Conference abstract
MU Faculty or unit

Faculty of Informatics

Citation
Description Cílem výzkumu bylo porovnat schopnost predikovat školní výkon modelem založeným na principech umělé inteligence s „klasickým“ modelem statistické lineární regrese. Predikční schopnost modelů jsme posoudili podle podílu rozptylu závisle proměnné veličiny, který je vysvětlen modelem neuronové sítě a regresním modelem. Reálná data byla získána v rámci lokalizace testu WISC-IIIUK na české kulturní a jazykové prostředí. Pro účely výzkumu jsme použili vzorek, který tvořilo 755 žáků a žákyň základních škol ve věku 8;0 až 15;11 roků. Jako nezávisle proměnné jsme použili 13 subtestů testu WISC-IIIUK , závislými proměnnými byl celkový prospěch a známka z matematiky. Výpočet byl proveden programem IBM SPSS, verze 29, s využitím modulu Neural Networks a modelu vícevrstvé neuronové sítě (MLP) a modulu Linear Regression. Při predikci prospěchu je predikční síla modelu neuronové sítě R2 = 0.416 a modelu lineární regrese R2 = 0.315. Neuronová síť tedy předpovídá o 10 procentních bodů lépe. Při predikci známky z matematiky pro neuronovou síť platí R2 = 0.409, vysvětluje 41 % rozptylu. Pro model lineární regrese platí R2 = 0,466, vysvětluje 47 % rozptylu, takže tento model je ve srovnání lepším prediktorem. Principy klasifikace a učení umělé inteligence vytvářejí konceptuální rámec pro zpracovávání dalšími metodami.

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.

More info