V galerii Teiresiás vystavují zrakově postižené výtvarnice

  • 30. března 2009

Výstava nazvaná Jak to vidíme my představí průřez tvorbou slabozraké malířky Zlaty Zumrové a nevidomé sochařky Boženy Přikrylové. S Masarykovou univerzitou je pojí skutečnost, že obě navštěvují kurzy celoživotního vzdělávání, které jsou určené zrakově postižené veřejnosti.


Vernisáž výstavy se uskuteční ve čtvrtek 2. dubna 2009 v 19.00 v prostorách Střediska Teiresiás (Šumavská 15, Brno). Na vernisáži vystoupí písničkář Gejza Horváth.

Zlata Zumrová (*1951)
pochází z Brna a výtvarné tvorbě věnuje od svého dětství. Jejími učiteli byli akademičtí malíři Robert Hliněnský, Petr Skácel a profesor Jiří Šindler. V průběhu své téměř padesátileté tvůrčí činnosti se malířka postupně věnovala figurální i abstraktní malbě, používala techniky jako pastel, tuš nebo fixa. V 80. letech obrátila svou pozornost k naivnímu umění (malby temperou). Od 90. let se věnuje osobité tvorbě janter a mandal. Autorka má za sebou 12 samostatných a 7 společných výstav. Její díla jsou součástí soukromých tuzemských i zahraničních sbírek.


Božena Přikrylová (*1978)
se narodila ve slovenské Gelnici, později se přestěhovala do Šlapanic u Brna, dnes žije v Brně. Hmatovému modelování se začala věnovat pod vedením sochaře Štěpána Axmana v kroužku dětí se zrakovým postižením, který po ní posléze dostal jméno Ateliér Boženka. Sochařka má za sebou desítku samostatných a několik společných výstav. Je autorkou sochy Spravedlnost umístěné v Kanceláři veřejného ochránce práv. Zhotovila také originální předlohu pro odlití bronzové desky s reliéfem ukřižovaného Krista, která je umístěna na hřbitově v Černovicích u Kunštátu, kde připomíná oběti protektorátního cikánského tábora v Hodoníně u Kunštátu.

Axmanova technika modelování (ATM) pro zdravotně postižené je v řemeslně výtvarných činnostech zdravotně postižených lidí světovým unikátem. Při práci s hlínou používá tzv. hmatovou matematiku, která vychází z proporcí lidské ruky. Technika umožňuje nevidomým samostatný, autorsky promyšlený, trojrozměrný výtvarný projev založený na řemeslných dovednostech autora, nikoli na napodobování jiných. Nevyužívá tedy pouze výtvarné postupy ale především řemeslné, a proto má širší využití.


Text této tiskové zprávy, k němuž vykonává majetková autorská práva Masarykova univerzita, je dostupný pod licenčními podmínkami Creative Commons Uvádějte autora 3.0 Česko. Užití textu na základě zákona tím není nijak omezeno, zúženo či limitováno.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info