Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.


kancelář: 4027
Poříčí 538/31
603 00 Brno

Zobrazit na mapě

telefon: 549 49 3596
e‑mail:
Životopis

Životopis

Základní informace
  • Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. - narozen ve Vysokém Mýtě, bydliště: Brno
Pracoviště
  • Institut výzkumu inkluzívního vzdělávání
    Pedagogická fakulta (MU), Poříčí 31a, 603 00 Brno
Funkce na pracovišti
  • Odborný asistent (Specializace: Oftalmopedie, Low vision, Odstraňování bariér ve veřejném prostoru)
Vzdělání a akademická kvalifikace
  • 2011 - 2015:
    Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita: Doktorský studijní program Speciální pedagogika,obor: Speciální pedagogika
  • 2009 - 2011:
    Lékařská fakulta, Masarykova univerzita: Obor/specializace: Optometrie (magisterská státní zkouška z lékařských, přírodovědeckých a pedagogických oborů)
  • 2006 - 2009:
    Lékařská fakulta, Masarykova univerzita: Obor/specializace: Optometrie (bakalářská státní zkouška)
Přehled zaměstnání
  • 2018 - doposud:
    Rektorát MU, Brno (Funkce: Garant studijní úspěšnosti pro PdF MU)
  • 2015 - doposud:
    Institut výzkumu inkluzívního vzdělávání Pedagogická fakulta (MU), Poříčí 31a, 603 00 Brno (Funkce: odborný asistent)
  • 2013 - 2015:
    Institut výzkumu inkluzívního vzdělávání Pedagogická fakulta (MU), Poříčí 31a, 603 00 Brno (Funkce: asistent)
  • 2011 - 2012:
    Katedra speciální pedagogiky - Pedagogická fakulta (MU), Poříčí 9, 603 00 Brno (Funkce: asistent)
Pedagogická činnost
  • Základy speciální pedagogiky - Oftalmopedie
  • Oftalmologie
  • Intervence a provázení u dospělých a seniorů se zrakovým postižením I.
  • Intervence a provázení u dospělých a seniorů se zrakovým postižením II.
  • Funkční vidění
  • Strategie u osob se zrakovým postižením
  • Intervence u osob se zrakovým postižením
  • Specializace - oftalmopedie
  • Člen komise pro státní závěrečné zkoušky
Vědeckovýzkumná činnost
  • Projekty:
  • 2019 - 2021: Člen realizačního týmu projektu TAČR: Bariéry v inkluzi a jejich překonávání - implementace v prostředí českých základních škol(TL02000064)
  • 2019: Hlavní řešitel projektu: Vhodné strategie výzkumu v oblasti společného a speciálně pedagogického vzdělávání (MUNI/B/1418/2018)
  • 2018: Hlavní řešitel projektu: Nové strategie ve speciálně pedagogickém výzkumu (MUNI/B/1188/2017)
  • 2017 - 2020: Spoluřešitel projektu OPVVV: Kvalitní inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní a střední škole (Kvalita v inkluzi žáků se SVP) (CZ.02.3.62/0.0/0.0/16_037/0004872)
  • 2017: Spoluřešitel projektu: Výzkum ve speciální pedagogice v přehledových a případových studiích (MUNI/B/1418/2016)
  • 2016 - 2018: Hlavní řešitel projektu na MU: Erasmus+ Klíčová akce 2: Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů: 2015-2951/001-001: Developing programs for Access of disadvantaged groups of people and Regions to higher Education
  • 2015 - 2018: Spoluřešitel projektu na MU: Erasmus+ Klíčová akce 2: Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů: 2015-1-PL01-KA204-016407: Integration through Education. Innovative methods of family assistantship as a tool of the equlization of opportunities of families at risk of social exclusion
  • 2014: Hlavní řešitel projektu MUNI/FR/0141/2014: MODERNIZACE A ZVÝŠENÍ KVALITY VÝUKY CELÉ SEKCE OFTALMOPEDICKÝCH PŘEDMĚTŮ A JEJICH NAVÁZÁNÍ NA PRAXI
  • 2013: Hlavní řešitel projektu FRVS/348/2013: Rozvoj a zkvalitnění výuky předmětu Základy speciální pedagogiky - oftalmopedie
  • 2011 - 2013: Člen výzkumného týmu v kat. D4 Výzkumného záměru MSM 0021622443 Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání; řešitel prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
  • 2013: Člen realizačního týmu specifického výzkumu MUNI/B/0748/2012 Facilitátory a bariéry v inkluzivním vzdělávání (CEIV); řešitel PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.
  • 2013: Člen realizačního týmu specifického výzkumu MUNI/A/0709/2012 Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (IIV); řešitel doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
  • 2012: Člen realizačního týmu specifického výzkumu MUNI/A/0886/2011 Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (IVZVSDP); řešitel doc. PhDr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
  • 2012: Člen realizačního týmu specifického výzkumu MUNI/B/0889/2011 Celoživotní inkluzivní vzdělávání – možnosti a perspektivy (CEIV); řešitel PhDr. Karel Pančocha, Ph.D.
Akademické stáže, studijní nebo pracovní pobyty
  • 2018 Erasmus+/KA2: 2015-2951/001-001, University of Haifa, Haifa, Izrael (20. 6. - 23. 6. 2018)
  • 2017 Erasmus+/KA2: 2015-2951/001-001, Ilia State Univesity, Tbilisi, Gruzie (22. 11. - 23. 11. 2017)
  • 2017 Erasmus+/KA2: 2015-2951/001-001, Shota Meskhia State Teaching Univesity of Zugdidi, Zugdidi, Gruzie (18. 6. - 22. 6. 2017)
  • 2016 Erasmus+/KA2: 2015-2951/001-001, University of Telavi, Telavi, Gruzie (20. 11. - 24. 11. 2016)
  • 2016 Erasmus+/KA2: 2015-2951/001-001, Universdade de Murcia, Murcia, Španělsko (14. 2. - 19. 2. 2016)
  • 2014 MUNI/FR/0141/2014, Spojená škola internátná a Rehabilitačné stredisko pre zrakovo postižené v Levoči, Levoča, Slovensko (4.6. - 6.6. 2014)
  • 2013 LLP Erasmus, University od Applied Sciences, Jyväskylä, Finsko (4 měsíce)
  • 2012 Teacher mobility programe, Erasmus, University of Applied Sciences, Jyväskylä, Finsko (1 týden)
  • 7. 1. 2013 – 10. 5. 2013: JAMK University of Applied Sciences, Jyväskylä, LLP Erasmus, FIN
  • 5. 11. 2013 – 13. 11. 2013: Quest Vision Care Speciality Lab, Largo, USA
Univerzitní aktivity
  • Akademický senát PdF MU - Komora akademických pracovníků (volební období 2018 - 2020); Ekonomická komise - předseda, Legislativní komise
  • Akademický senát PdF MU - předseda AS (volební období 2015 - 2017)
  • Akademický senát MU (volební období 2012 - 2014, 2017)
  • Rada vysokých škol (2010 - 2011)
  • Komise pro přípravu dlouhodobého záměru MU 2011-2015
  • Akademická senát MU (2008 - 2011)
  • Akademický senát LF MU (2006 - 2011),
  • Legislativní komise AS LF
  • Komise pro sociální a ekonomické záležitosti SKRVŠ (2010 - 2011)
Mimouniverzitní aktivity
  • 2018 školení Komunikace s klienty v obtížné situaci - Modrá linka
  • 2018 školení Řešení konfliktů v komunikaci III - Pedagogická fakulta MU
  • 2017 školení Řešení konfliktů v komunikaci - Pedagogická fakulta MU
  • 2017 školení Krizová intervence v praxi - Diecézní charita Brno
  • 2016 školení Základy statistiky pro analýzu dat - ACREA ČR
  • 2015 - dosud Viceprezident Společenstva českých optiků a optometristů
  • 2015 - dosud Předseda redakční rady odborného časopisu Česká oční optika
  • 2013 Odstraňování architektonických bariér, vzdělávací program akreditovaný MPSV pod č. 2011/0670-PC/SP/PP - Národní rada osob se zdravotním postižením ČR
  • 2013 Refraction and Low Vision Course - Lions Ophtalmology Educational Centre in Prague
  • 2012 Specializace pedagogických pracovníků na výuku prostorové orientace zrakově postižených, akreditováno MŠMT pod č.j. 18567/2011-25-481 - SONS
  • 2012 Kurz Aplikace mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disabilit a zdraví ICF (dle WHO)
  • 2012 Kurz komunikace se zrakově postiženými - Masarykova univerzita - Teiresiás
  • 2012 Kurz projektového řízení - PREFEKT (prvek efektivity výzkumu) - Masarykova univerzita
  • 2009 Kurz projektového řízení - práce týmů - Akademické centrum studentských aktivit
  • 2008 Kurz projektového řízení I. - základní kurz - Akademické centrum studentských aktivit
  • 2008 Komunikace a argumentace I., II. - Akademické centrum studentských aktivit
Konference, ocenění
  • Mezinárodní konference ICOLLE (2019) - Aktivní účast: Fyzická přístupnost základních škol v kontextu inkluzivního vzdělávání
  • VI. Olomoucké speciálně pedagogické dny (2018) - Beneš, Vrubel: Výhody digitálních lup pro slabozraké, nácvik a rehabilitace klientů se zrakovým postižením
  • Inclusive Education (2017, Tbilisi) - Aktivní účast: Accessibility of Colleges for Students with Special Educational Needs; Integration through Education
  • V. Olomoucké speciálně pedagogické dny (2017) - Aktivní účast: Komparace přístupů k jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami na vysokých školách v České republice, Izraeli a Gruzii; Výběr vhodného typu korekční pomůcky při rehabilitaci jedinců se zrakovým znevýhodněním
  • III. Olomoucké speciálně pedagogické dny (2015) - Aktivní účast: Význam determinant inkluzivního vzdělávání pohledem ředitelek a ředitelů běžných škol
  • II. Olomoucké speciálně pedagogické dny (2014) - Aktivní účast: Terénní mapování ve speciální pedagogice
  • II. Olomoucké speciálně pedagogické dny (2014) - Aktivní účast: SAYOUD SOLÁROVÁ, Kateřina a Martin VRUBEL. Kultura a její přístupnost pro osoby se zdravotním postižením
  • Konference Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého - Optofest 13 (2013) - Aktivní účast: Zrakové postižení a intaktní společnost
  • 6. Symposium Internationale Heil - und Sondernpädagogik (2013) - Aktivní účast: Přístupnost galerií pro osoby se zrakovým postižením
  • Onerva (Finland) (2013) - Přednáška: Bariéry pro osoby se zrakovým postižením v ČR
  • Konference Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého - Optofest 12 (2012) - Aktivní účast: Baréry veřejného prostoru pro osoby se zrakovým postižením
  • Konference studentů DSP Speciální pedagogika PdF MU (2012) - Aktivní účast: Školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením
  • Přednáška na odborném akreditovaném školení Telč 2012, pořádaném v rámci celoživotního vzdělávání Optometristů. Téma přednášky:Technologické prostředky ke kompenzaci zrakové vady u těžce slabozrakých a prakticky nevidomých klientů
  • 55. Studentská vědecká konference LF MU - 1. místo v sekci nelékařských oborů
  • 2. Celostátní studentská konference Optometrie (2011) - Aktivní účast: Revoluce ve výrobě brýlových čoček
  • 1. Celostátní studentská konference Optometrie (2010) - Hlavní organizátor
Vybrané publikace
  • JÁGEROVÁ, Nora a Martin VRUBEL. Kľúčové komponenty sociálnej interakcie medzi jednotlivcom s viacnásobným postihnutím a jeho interakčným partnerom. Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, roč. 8, č. 1, s. 76-87. ISSN 2585-7363. Webová adresa odkazující na text článku. info
  • TANNENBERGEROVÁ, Monika, Petr FUČÍK, Karel PANČOCHA a Martin VRUBEL. Evaluation of School Inclusion: Mission (Im)possible. 1. vyd. Münster: Waxmann Verlag GmbH, 2018. 161 s. ISBN 978-3-8309-3771-5. info
  • BENEŠ, Pavel a Martin VRUBEL. Výhody digitálních lup, nácvik a rehabilitace klientů se zrakovými disabilitami. Rehabilitácia, Bratislava: Liečreh s.r.o., 2018, roč. 55, č. 4, s. 215-219. ISSN 0375-0922. info
  • VRUBEL, Martin, Petra RÖDEROVÁ a Nora JÁGEROVÁ. Education, Support and Rehabilitation for People with Visual Impairments. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 140 s. ISBN 978-80-210-8456-8. info
  • VRUBEL, Martin, Věra LINHARTOVÁ a Pavel BENEŠ. Komparace přístupů k jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami na vysokých školách v České republice, Izraeli a Gruzii. In V. Olomoucké speciálně pedagogické dny. 2017. info
  • VRUBEL, Martin. Integration through Education - support for disadvantaged families. In Inclusive Education: Research, Learning, Teaching and Student Support. 2017. info
  • VRUBEL, Martin. Accessibility of Colleges for People with Disabilities. In Inclusive Education: Research Learning, Teaching and Student Support. 2017. URL info
  • BENEŠ, Pavel a Martin VRUBEL. Oftalmologie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Brno: Paido, 2017. 92 s. ISBN 978-80-7315-264-2. info
  • VRUBEL, Martin, Petra RÖDEROVÁ a Nora JÁGEROVÁ. Education, Support and Rehabilitation for People with Visual Impairments. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 140 s. ISBN 978-80-210-8456-8. URL info
  • VRUBEL, Martin. Význam determinant inkluzivního vzdělávání pohledem ředitelek a ředitelů běžných škol. In III. Olomoucké speciálněpedagogické dny. 2015. program a bulletin příspěvků info
  • VRUBEL, Martin. Přehledové studie II. - příprava přehledové studie. 2015. info
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • VRUBEL, Martin, Filip CHVÁTAL a Karel PANČOCHA. Odstraňování bariér veřejného prostoru jako předpoklad bezpečného pohybu osob se zrakovým postižením. Speciální pedagogika, Praha: Univerzita Karlova, 2013, roč. 23, č. 3, s. 229-242. ISSN 1211-2720. info
  • VRUBEL, Martin. Schopnost samostatného pohybu jako předpoklad sociální inkluze osob se zrakovým postižením – role vzdělávacích zařízení. In Friedmann, Z. et al. Specifika profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich pracovní uplatnění. Professional Orientation of Pupils with Special Educational Needs and their Job Opportunities. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. s. 157-168, 12 s. ISBN 978-80-7315-236-9. info
  • VRUBEL, Martin. Možnosti školní a sociální inkluze u jedinců se zrakovým postižením. In Pančocha, K. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. s. 152-157, 6 s. ISBN 978-80-210-5663-3. info

3. 10. 2019