Současné trendy v mediích

Kurz poskytne základní teoretické a praktické poznatky o současných trendech v médiích a novinářské práci, a to typicky pro novináře, kteří se chtějí informovat o novinkách v oboru a oživit svou pracovní rutinu. Součástí kurzu je také získání dovedností, znalostí a kompetencí pro hlubší promýšlení každodenní novinářské práce, rámované aktuálními sociálními a oborovými tématy v kontextu digitálních publik a při využití digitálních nástrojů.

Kurz je určen pro novináře a novinářky se zkušeností s redakční prací, anebo elévy v redakcích.

Logo poskytovatele financí

Termíny kurzu

Období výuky 6. 1. – 7. 2. 2026

Celkem 32 vyučovacích hodin v kombinované formě (online a prezenčně).

K tomu je ale nutné připočítat nezbytnou domácí přípravu.

---

Út 6. 1. 2026:

online přes MS Teams (webinář)

2 výukové hodiny (18:00–19:40)

STM01: Úvod do teorie médií (Vacková)

Čt 8. 1. 2026:

samostudium – doporučený termín

1 výuková hodina

STM02: Hranice novinářské práce v digitálním prostředí a na online sociálních sítích (Waschková Císařová)

So 10. 1. 2026:

prezenčně v učebně (seminář)

4 výukové hodiny (10:00–11:40, 12:00–13:30)

STM02: Digitální nástroje v každodenní novinářské práci (Kašpárek)

prezenčně v učebně (seminář)

4 výukové hodiny (14:00–15:40, 16:00–17:30)

STM02: Digitální bezpečí pro novináře (Cibulka)

Út 13. 1. 2026:

online přes MS Teams (webinář)

3 výukové hodiny (18:00–21:25)

STM01: Sociální role médií a role významu (Vacková)

St 14. 1. 2026:

samostudium – doporučený termín

1 výuková hodina

STM02: Publika a jejich chování v online digitálním prostředí (Macek, Smejkal)

Pá 16. 1. 2026: 

prezenčně v učebně (seminář)

2 výukové hodiny (10:00–11:40)

STM01: Média a polarizace společnosti (Macek)

prezenčně v učebně (seminář)

2 výukové hodiny (13:00–14:40)

STM01: Vybraná aktuální témata mediálního práva (Boková)

So 17. 1. 2026:

prezenčně v učebně (seminář)

4 výukové hodiny (10:00–11:40, 12:00–13:40)

STM02: Jak pracovat s online publikem a udržovat s ním kontakt (Žabka)

Út 20. 1. 2026:

samostudium – doporučený termín

2 výukové hodiny

STM01: Děti, mladí lidé a média (Mýlek)

Čt 22. 1. 2026:

samostudium – doporučený termín

2 výukové hodiny

STM01: Vybraná aktuální témata novinářské etiky (Motal)

So 7. 2. 2026: 

prezenčně v učebně (seminář)

2 výukové hodiny (10:00–11:40)

STM01: Kolokviální evaluace seminárních prací (Čejková, Dvořák)

prezenčně v učebně (seminář)

2 výukové hodiny (13:00–14:40)

STM02: Kolokviální evaluace seminárních prací (všichni lektoři)

Počet účastníků
6 až 15

Při počtu účastníků nižším než 6 se kurz nebude konat

Cena

7 000 Kč

K platbě budete vyzváni teprve v okamžiku, až se naplní minimální kapacita kurzu. Do té doby je vaše přihláška vedena jako rezervace místa v kurzu.

Místo konání

Prezenčně: Fakulta sociálních studií, Joštova 10, Brno – učebny Studio 5.27 a U53 (5. patro)

Distančně (online): MS Teams

Výuka bude částečně online a částečně prezenční, konkrétní informace najdete v podrobném rozvrhu výuky.

Přihlásit se

Termín přihlášení
do 14. 12. 2025 (včetně)

Vše o studiu

Co se naučíte

Absolvent*ka kurzu bude schopen*a:

  • porozumět současným trendům vývoje médií ve společnosti a uplatnit své znalosti v praxi;
  • popsat a kriticky zhodnotit stav české mediální krajiny;
  • porozumět aktuálním aspektům novinářské etiky a mediálního práva a aplikovat je na konkrétní situace;
  • chápat specifika novinářské práce v současné společnosti, například optikou mladých publik, propagandy či polarizace ve společnosti;
  • kriticky zhodnotit hranice novinářské práce v digitální době a získané poznatky reflexivně vztáhnout k vlastní mediální praxi;
  • porozumět chování publik v digitálních médiích, použít digitální nástroje v novinářské práci a pracovat tak se zacílením informace v digitálním prostředí.

Uplatnění absolventa

Nabyté znalostí a schopnosti lze uplatnit na všech úrovních mediální práce, a to od reportérské či redaktorské úrovně, přes editorství až po management redakce. Absolvent*ka uplatní nabyté znalosti a dovednosti především při tvorbě obsahů pro digitální publika.

Jak se přihlásit

Přijímací řízení

Na kurz se přihlásíte vyplněním a následným uhrazením objednávky kurzu v OC MU. Kurz objednává zájemce na svou osobu.

Pokud bude kurz hradit zaměstnavatel, je nutné uvést jako fakturační adresu zaměstnavatele (školy) vč. IČO a DIČ.

Podmínky přijetí

Doporučujeme zkušenost s redakčním procesem, prací v terénu, adekvátní praxi nebo vzdělání v oboru (alespoň Bc.). Není ovšem podmínkou.

Průběh vzdělávání, lektoři

Kurz se skládá ze dvou částí. V přednáškovém cyklu Média a společnost se účastníci a účastnice zaměří na konkrétní aspekty kritické reflexe médií, sociální role médií a tvorby významu, mladých publik, propagandy, polarizace ve společnosti, včetně současných trendů v novinářské etice a mediálním právu.

Navazující semináře Trendy v novinářské práci nabídnou dva konkrétní aspekty trendů v novinářské práci: 1. jak v digitálním prostředí pracovat jako novinář*ka; a 2. jak využívat digitální nástroje k oslovení publik. Předmět je převážně postaven na nejaktuálnější expertní znalosti témat, tedy na externích přednášejících a vedoucích workshopů s nejaktuálnějším přehledem v tématu.

Podmínky ukončení

Předmět je zakončen kolokviem s rozpravou o probíraných tématech a prezentací vlastního projektu. Podmínkou k absolvování kolokvia je aktivní účast na seminářích a plnění průběžných úkolů podle zadání.

Absolvent/ka kurzu obdrží mikrocertifikát, který je elektronickým záznamem dokládajícím dosažení příslušného souboru znalostí, dovedností a kompetencí.

Lektoři

Mgr. Bc. Terezie Boková, MJur, Ph.D.

Jan Cibulka

Mgr. Lucie Čejková

Vojtěch Dvořák, Ph.D.

Michal Kašpárek

doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.

doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.

Mgr. Vojtěch Mýlek, Ph.D.

Mgr. Klára Smejkal, Ph.D.

Mgr. Barbora Vacková, Ph.D.

doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.

Jan Žabka

Informace o kurzu

Zajišťuje Fakulta sociálních studií
Garant
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Hodinová dotace 32
Délka vzdělávání v týdnech 6
Mikrocertifikát Ano
ECTS kredity
Úroveň EQF

Váháte?
Máte otázku?

Zajímá vás obsah a podmínky studia kurzu Současné trendy v mediích? Zeptejte se nás:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info