Informace o publikaci
Korpus ve výuce češtiny jako cizího jazyka – typy cvičení
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Čeština jako cízí jazyk VIII. Sborník příspěvků z VIII. mezinárodního sympozia o češtině jako cizím jazyku |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://publi.cz/download/publication/477?online=1 |
Obor | Jazykověda |
Klíčová slova | corpus linguistics; Czech as a foreign language; data-driven learnin; types of exercises |
Popis | Tento příspěvek se věnuje přímým využitím jazykových korpusů ve vý- uce češtiny jako cizího jazyka. Vychází z metody data-driven learning, kterou zavedl Tim Johns pro výuku angličtiny v 90. letech. Podstatou je přímá práce studentů s korpusem, tj. studenti vyhledávají v korpusu, pozorují jazyková data a na základ své observace dochází ke generalizaci. Příspěvek bude prezentovat, jak konkrétně lze tuto metodu aplikovat ve výuce češtiny. Zaměří se na nástroje SyD a Kontext a ukáže, jak tyto 141 nástroje využít jako doplněk k učebnici či slovníku. Následně bude diskutovat typy cvičení „na papíře“ z korpusových dat a jejich vhodnost pro výuku češtiny i náročnost na přípravu. |