Informace o publikaci
Edukace a rozvoj osob s Alzheimerovou chorobou pomocí ICT
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2017 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Prístupy a prostriedky poznávania v sociálnovednom výskume, Zborník príspevkov zo VII. doktorandskej konferencie konanej 24. novembra 2016 v Prešove |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Balogova12/subor/Vostry.pdf |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | Alzheimer's disease; education using ICT; education of the elderly; cognitive training; socialization |
Popis | Příspěvek Edukace a rozvoj osob s Alzheimerovou chorobou pomocí ICT (v překladu informační a komunikační technologie) se věnuje výsledkům výzkumu, který byl realizován v rámci diplomové práce při Pedagogické fakultě univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Pro výzkum bylo využito 30 seniorů (100% žen), které jsme losováním rozdělili do experimentální skupiny a kontrolní skupiny, a to vždy po 15 probandech. Experimentální skupina se aktivně účastnila naší intervence a služeb, které poskytovalo zařízení, ve kterém jsme výzkum realizovali, zatímco kontrolní skupina se naší intervence neúčastnila, využívala pouze služeb instituce. Tyto skupiny jsme dále rozdělili po 5 probandech dle typu demence (lehký, střední, těžký typ). Při zahájení jsme provedli vstupní vyšetření pomocí diagnostického nástroje (Addenbrookský kognitivní test) a následně po ukončení intervence jsme provedli výstupní hodnocení stejným testem. Závěrem výzkumu jsme provedli komparaci zjištěných výsledků mezi experimentální a kontrolní skupinou, kde experimentální skupina dosahovala pozitivnějších výsledků v testovaných oblastech (paměť, pozornost a orientace apod.) oproti skupině kontrolní, která spíše zaznamenala pokles v bodovém hodnocení. Celková intervence je z pohledu autorů hodnocena spíše pozitivně. Jsou zde zmíněny jak výhody tak nevýhody celé práce, avšak z výsledků je patrné, že má smysl pravidelně aktivizovat klienty s Alzheimerovou chorobou a přistupovat k nim jako ke každému. |