Informace o publikaci
Dramaturgie adaptačních kurzů – nástroj inkluze
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2019 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Škola pro všechny aneb Interdisciplinarita ve školní edukaci a pedagogických vědách |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | Adaptation Course; Dramaturgy; Inclusion; Experiential Education; Dynamics; Q-methodology |
Popis | Příspěvek pojednává o adaptačních kurzech, jakožto předpokladu společného inkluzivního) vzdělávání. Nejprve seznamuje s rozvojem samotného konceptu adaptačních kurzů, poté jsou stručně představeny základní fakta o výzkumu, který uskutečnil kolektiv autorů Jirásek, Macků, Pařízek. V další části je představena dramaturgie zážitkových akcí jakožto nástroj inkluze; konkrétně jsou popsány dramaturgické postupy využívané při tvorbě a realizaci zážitkově pojatých adaptačních kurzů. Následně jsou rozebrány závěry výzkumu zaměřeného na dynamiku dvou konkrétních adaptačních kurzů uskutečněných na principech výchovy zážitkem. Výzkum byl realizován mezi začínajícími vysokoškolským studenty; ti byli pomocí q-metodologie dotazováni na intenzitu prožívání jednotlivých aktivit na kurzech, kterých se účastnili. V rámci shrnutí výsledků jsou zdůrazněny principy podporující proces inkluze i vliv jednotlivých typů aktivit; ve zvláštní kapitole je popsána role reflexe v tomto procesu. |