Informace o publikaci

Slovní druh jako základní jazykovědný a didaktický pojem

Autoři

KLÍMOVÁ Květoslava

Rok publikování 2017
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Kształcenie Językowe
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Doi http://dx.doi.org/10.19195/1642-5782.15(25).4
Obor Jazykověda
Klíčová slova word class; Czech language; language education; Framework Education Programme for Elementary Education; Primary School Standards
Popis Stať věnuje pozornost slovním druhům z hlediska lingvistického i z hlediska jejich didaktické aplikace. Prezentuje výsledky několikaletého systematického výzkumu prověřujícího schopnost žáků ZŠ odlišit od sebe jednotlivé slovní druhy a zjišťujícího, které charakteristiky slovních druhů žákům jejich poznávání usnadňují. Z lingvistického hlediska jsou slovní druhy vymezeny na základě tří kritérií, která se někdy vzájemně doplňují, jindy si konkurují, ale žádné z nich samo o sobě nestačí k tomu, aby byla jednotlivá slova jednoduše přiřazena k příslušným skupinám slov. Je to kritérium: sémantické (významové), morfologické (tvaroslovné) a syntaktické (skladební). Rozdělení slovních druhů je jediný postup, kterým se roztřídí všechna slova slovní zásoby — každé slovo přísluší k některému slovnímu druhu. Slovní druhy nejsou pevně ohraničené, nepropustné skupiny, ale existují četné případy přechodů slov z jednoho slovního druhu do druhého. Postavení slovních druhů v učivu českého jazyka vychází z jeho místa v jazykovém systému a odpovídá jeho závažnosti. Pozornost je věnována především postavení učiva o slovních druzích v RVP ZV. Obsah upřesňují na konci prvního a druhého stupně tzv. Standardy pro základní vzdělávání, ve stati jsou prezentovány i tzv. ilustrativní úlohy, které vycházejí z Bloomovy taxonomie kognitivních výukových cílů založených na myšlenkových operacích (úroveň minimální, optimální a excelentní). Rozdělení ilustrativních úloh do tří úrovní vychází z dlouhodobého výzkumu orientovaného na učivo o slovních druzích, a to jak v kurikulárních dokumentech a učebnicích, tak z ověřování znalostí a dovedností tohoto učiva v praxi na základních školách.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info