Informace o publikaci

CAN A WEB-PORTAL PROMOTE MEDIA-LITERACY OF USERS WITH DYSLEXIA?

Název česky Může web portál posílit mediální gramotnost uživatelů s dyslexií?
Autoři

MOTSCHNIG Renate HAGELKRUYS Dominik VOJTOVÁ Věra

Rok publikování 2014
Druh Článek ve sborníku
Konference DISCO 2014: MEDIA LITERACY EDUCATION FROM PUPIL TO LIFELONG LEARNING
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Klíčová slova Literacy; digital competence; life-long learning; assistive tools; web-portal; learning by doing; social software; special needs; dyslexia
Popis Vzhledem k tomu, že web a jeho nástroje se vyvíjí rychlým tempem, je nutné celoživotní učení, aby se bylo možné podílet na využívání a vytváření informací v digitálním světě. Co může být výzvou pro každého, má tendenci být ještě náročnější pro uživatele se speciálními potřebami v konkurenceschopné společnosti. Zároveň však web a jeho všestranné nástroje, jako jsou čtečky obrazovky nebo lupy, mají potenciál pozitivně ovlivnit životy uživatelů se speciálními potřebami ještě výrazněji, než je tomu u běžných uživatelů. Proto v "LITERACY" - projektu EU zaměřeném na sociální začleňování osob s dyslexií prostřednictvím poskytování on-line portálu - klademe zvláštní důraz na usnadnění digitální choutek svých uživatelů. Tento článek popisuje teoretické úvahy a přípravný výzkum, který je východiskem návrhů tvorby Portálu. Následně načrtneme architekturu, obsah, prostředky a postupy portálu, které usnadňují uživatelům samoorganizované získávání digitálních kompetencí jako cestu k jejich zvýšenému začlenění do společenského a profesního života. A konečně, portál gramotnosti je považován za příklad případu stimulující generalizace pro jiné uživatelské komunity, jako jsou například starší lidé.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info