Informace o publikaci

Metacognitive monitoring and metacognitive strategies of gifted and average children on dealing with deductive reasoning task

Logo poskytovatele
Název česky Metakognitivní monitorování a metakognitivní strategie u nadaných a průměrných dětí při řešení deduktivní úlohy
Autoři

STRAKA Ondřej PORTEŠOVÁ Šárka HALÁMKOVÁ Daniela JABŮREK Michal

Rok publikování 2021
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Journal of Eye Movement Research
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
www article - open access
Doi http://dx.doi.org/10.16910/jemr.14.4.1
Klíčová slova individual differences; metacognition; gifted children; deductive reasoning; mental models; eye tracking; gaze transition entropy; reading
Přiložené soubory
Popis Článek se zabývá potenciálními rozdíly mezi nadanými a průměrnými dětmi ve způsobu, jakým uplatňují svoje metakognitivní strategie. Metakognitivní aktivita byla experimentálně navozena prostřednictvím sady úkolů náročných na deduktivní usuzování, které byly participantům prezentovány na obrazovce počítače. V průběhu čtení a řešení zadaných úloh byly zaznamenávány oční pohyby participantů, společně s údaji o subjektivním hodnocení obtížnosti úloh. Přestože mezi nadanými a běžnými dětmi byly zaznamenány mírné rozdíly v závislosti délky řešení úloh a subjektivního odhadu obtížnosti, v metrikách vztahujících se přímo k očním pohybům se obě porovnávané skupiny statisticky významně nelišily. V článku jsou následně diskutovány závěry, které z uvedených zjištění vyplývají jednak pro pedagogiku nadaných žáků, jednak pro možnosti dalšího zkoumání metakognitivních dovedností prostřednictvím eye-trackingu.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info