Informace o publikaci
Ritornel jako symbol labyrintického tance v Ariadně Bohuslava Martinů
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2010 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Musicologica Brunensia |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.phil.muni.cz/wff/home/publikace/sborniky/studia-musicologica |
Klíčová slova | Antiquity, Neo-classicism, Surrealism, labyrinth, ritornello |
Popis | Martinů patří k významným tvůrcům 20. století, v jejichž tvorbě nalézáme antické inspirace. Podobně jako Stravinskij, Picasso, Dürrenmatt aj. vytváří komentář k antickému modelu z pohledu člověka současné epochy. Nejvýznamnějším dílem tohoto okruhu je opera Ariadna. Martinů nazývá Ariadnu „lehounkou komedií“. Toto označení je ve shodě s neoklasicistní formou, inspirovanou např. Monteverdiho Orfeem. Na druhé straně do tohoto modelu barokní a klasicistní opery pronikají surrealistické prvky. Důležitou roli hraje v opeře její hlavní ritornel. Jeho taneční charakter může odkazovat k dionýskému kultu, který je spojen s kultem Ariadniným. Z tohoto hlediska jej můžeme považovat za symbol labyrintického bloudění. |