Informace o publikaci

Ritornel jako symbol labyrintického tance v Ariadně Bohuslava Martinů

Autoři

SÝKORA Pavel

Rok publikování 2010
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Musicologica Brunensia
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www http://www.phil.muni.cz/wff/home/publikace/sborniky/studia-musicologica
Klíčová slova Antiquity, Neo-classicism, Surrealism, labyrinth, ritornello
Popis Martinů patří k významným tvůrcům 20. století, v jejichž tvorbě nalézáme antické inspirace. Podobně jako Stravinskij, Picasso, Dürrenmatt aj. vytváří komentář k antickému modelu z pohledu člověka současné epochy. Nejvýznamnějším dílem tohoto okruhu je opera Ariadna. Martinů nazývá Ariadnu „lehounkou komedií“. Toto označení je ve shodě s neoklasicistní formou, inspirovanou např. Monteverdiho Orfeem. Na druhé straně do tohoto modelu barokní a klasicistní opery pronikají surrealistické prvky. Důležitou roli hraje v opeře její hlavní ritornel. Jeho taneční charakter může odkazovat k dionýskému kultu, který je spojen s kultem Ariadniným. Z tohoto hlediska jej můžeme považovat za symbol labyrintického bloudění.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info