
Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Software pro měření efektivity učení u dětí (Ulrik a výzkum ptáků)
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2025 |
Druh | Software |
Fakulta / Pracoviště MU | |
www | https://invenio.muni.cz/prehled-her/ulrik-a-vyzkum-ptaku |
Popis | Software pro měření efektivity učení u dětí (Ulrik a výzkum ptáků) je diagnostický nástroj, který je součástí širšího systému screeningových počítačových testů GIS-Invenio. Podobně jako ostatní součásti tohoto systému, vychází i tato aplikace konceptuálně z tzv. CHC teorie inteligence, kde se zaměřuje na zjišťování efektivity učení. Efektivita učení (Glr) je v CHC modelu chápána jako široká schopnost ukládat informace do dlouhodobé paměti a později si je dle potřeby správně vybavovat. Software „Ulrik“ využívá k měření této schopnosti principu asociačního učení – zapamatovány tedy mají být informace, které nespojuje žádná logická či významová souvislost. Program využívá tzv. game-based assessment (GBA) přístupu za účelem zvýšení motivace a snížení testové úzkosti u posuzovaných osob: úlohy jsou zarámovány jako počítačová hra, včetně využití herních prvků, jako je příběh, grafika, zvuky na pozadí, interakce s animovaným průvodcem atd. Zde konkrétně je úkolem hráče pomoci ornitologovi Ulrikovi, který na cizí planetě zkoumá neznámé ptáky, zapamatovat si toho o nich co nejvíc. Za tímto účelem se hráč postupně učí asociace mezi obrázkem ptáka a zvukem který pták vydává, mezi obrázkem ptáka a jménem, které mu bylo přiděleno (jedná se o pseudoslovo, které nenese žádný význam v mateřském jazyce testované osoby). Dále si osvojuje asociace mezi obrázkem ptáka a obrázkem potravy, kterou pták preferuje. Následně si tyto naučené asociace vybavuje – tj. například po zaznění určitého zvuku má vybrat z větší skupiny prezentovaných ptáků toho, který zvuk vydává apod. Na rozdíl od některých „klasických“ inteligenčních testů, které využívají podobný princip, je výhodou této softwarové aplikace i možnost kombinovat asociace v odlišných modalitách (např. obrazová – zvuková) a testovat také nepřímé asociace, vytvořené zprostředkujícím mezičlánkem. To vede jednak k větší rozmanitosti při průchodu testem, zároveň to umožňuje vytvářet obtížnější položky a předcházet tak při měření efektivity učení efektu stropu. Normy pro softwarový test byly vytvořeny v průběhu standardizace na řádově stovkách dětí v různých krajích ČR a jsou průběžně aktualizovány. Tento software je založený na moderních výzkumných poznatcích v oblasti psychologie kognitivních schopností a umožňuje hromadné testování i na potenciálně velmi rozsáhlých populacích dětí, které se realizuje on-line. Pro vyhodnocení jsou využívány psychometrické modely založené na IRT. Na základě tohoto vyhodnocení se rodičům automaticky generuje zpráva obsahující výsledky a doporučení pro další rozvoj dítěte. |