
Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
For an Iconology of the Emotions: A Warburgian Reading of Poliziano’s Stanze per la giostra
Název česky | Pro ikonologii emocí: Warburgovské čtení Polizianovy Stanze per la giostra |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2025 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | MEDITERRANEAN STUDIES |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://doi.org/10.5325/mediterraneanstu.33.1.0003 |
Doi | http://dx.doi.org/10.5325/mediterraneanstu.33.1.0003 |
Klíčová slova | Aby Warburg, Angelo Poliziano, Sandro Botticelli, symbol, image, Ekphrasis, Opsis, Renaissance |
Popis | Jaký je vztah mezi obrazem a textem? Dokážeme si představit kontinuitu mezi vizuálním a mentálním obrazem? Existuje „opsis“ nebo odlišná kategorie, která by zarámovala vizualitu v textech jako fenomén obraznosti? Kromě toho, jakou epistemologickou roli by tento koncept mohl hrát ve srovnávací analýze kultur, zejména ve Středomoří, v regionu poznamenaném rozsáhlými mezikulturními výměnami a vlivy? Tento článek navrhuje přistoupit k těmto otázkám aplikací sémioticko-kognitivní teorie Aby Warburga na čtení básně Angela Poliziana z roku 1478. Ústředním bodem Warburgova přístupu je koncept patosformelu, emocionálních vzorců, které vyvolávají emocionální reakce na umělecká díla a vyvolávají a vytvářejí kulturní paměť. Polizianova báseň se dobře hodí k přečtení tohoto konceptu. Jeho vydání otevřelo jeho zapojení do mnoha forem renesančních vizualit nebo performancí, včetně rytířských festivalů, italského zahradního designu a řecky inspirovaných uměleckých forem adaptovaných z florentské kultury patnáctého století, které nabízejí bohaté místo pro zkoumání Warburgova patosformelu v akci na křižovatkách vizuálního a literárního umění. |