Informace o publikaci

Spolu, a přece odděleně: podoba diferencované výuky na základních školách

Autoři

NAVRÁTILOVÁ Jana

Rok publikování 2025
Druh Odborná kniha
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Publikace se věnuje problematice diferenciace žáků na základních školách, s cílem ilustrovat, jak učitelé řeší různé vzdělávací potřeby žáků v prostředí, které kombinuje společnou výuku s výukou ve výkonových skupinách. Na příkladech z pěti základních škol ukazuje, jak se školy vyrovnávají s dlouhodobou kritikou českého školství za předčasné rozdělování žáků. Publikace představuje různé, více či méně viditelné modely rozdělování žáků, které mohou existovat na základních školách a reflektuje jejich dopady na rovnost příležitostí k učení. Na datech z kvalitativního výzkumu je ukázáno, že pouhé seskupování žáků není zárukou zlepšení výuky. Nezbytnou podmínkou je přizpůsobení vyučovacích postupů různorodým potřebám žáků, bez ohledu na typ seskupení. Publikace je určena nejen odborníkům na vzdělávací politiku, ale i ostatním školám, které zvažují možnosti skupinového rozřazování. Publikace nabízí doporučení, jak spravedlivě přistupovat k diferenciaci, jak maximalizovat její přínosy a minimalizovat rizika. V neposlední řadě je kniha určena všem, kteří si přejí, aby měly všechny děti šanci dosáhnout kvalitního vzdělávání bez ohledu na nepříznivé okolnosti.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info