
Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Odborné vzdělávání v ČR a příprava budoucích učitelů
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2025 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Odborné vzdělávání představuje dlouhodobě významnou součást vzdělávacího systému v České republice, v němž se vzdělává nejvyšší podíl žáků středoškolského vzdělávání příslušného populačního ročníku v rámci všech členských států Evropské Unie. Současně se pro mnoho těchto žáků jedná o poslední přímý kontakt se vzdělávacím systém v průběhu jejich vzdělávací dráhy. Proto je nezbytné systematicky analyzovat odborné vzdělávání v České republice a na základě těchto zjištění formulovat doporučení pro jeho rozvoj. V příspěvku identifikujeme vývoj a aktuální stav odborného vzdělávání České republice ve dvou rovinách: (1) na základě dat statistické ročenky školství se zaměřujeme na identifikaci trendů v odborném vzdělávání a v oblasti učitelů odborného vzdělávání; (2) na základě kurikulárních dokumentů identifikujeme přístupy k přípravě budoucích učitelů odborného vzdělávání. V první části příspěvku analyzujeme dostupná statistická data s ohledem na identifikaci budoucích trendů a v následné části prostřednictvím rozboru kurikulárních dokumentů formou desk research provádíme kritické hodnocení potenciálních dopadů na přípravu budoucích učitelů odborného vzdělávání. Statistická data poukazují na přetrvávající významné zastoupení žáků ve středoškolském odborném vzdělávání v České republice a poukazují na problematiku postupného stárnutí učitelů. Proto klademe důraz na kritické zhodnocení kurikulárních dokumentů ovlivňujících přípravu budoucích učitelů odborného vzdělávání, a to jak v souvislosti se změnami rámcových požadavků na studijní programy, tak v kontextu očekávaných změn oborové soustavy a rámcových vzdělávacích programů středoškolského odborného vzdělávání, i kompetenčního přístupu k přípravě budoucích učitelů. Kritické hodnocení propojujeme se zjištěními z již realizovaných výzkumů v oblasti přípravy budoucích učitelů, ale i hodnocení výsledků průběhu jejich přípravy z hlediska komplexnějšího rozvoje profesních kompetencí. Vycházíme i z potřeby přípravy budoucích učitelů v oblasti aktuálně zdůrazňovaných kompetencí a jejich propojování, které rovněž ovlivňují i revizi RVP. V souvislosti s implementací Strategie 2030+ lze v dohledné budoucnosti očekávat změny, jenž ovlivní odborné vzdělávání v ČR, a to jak v oblasti samotné koncepce odborného vzdělávání (revizí oborové soustavy a rámcových vzdělávacích programů), tak v oblasti přípravy budoucích učitelů. |
Související projekty: |