Informace o publikaci

Vysokoškolská výuka interakce ve třídě : pohled konverzační analýzy

Autoři

RYŠKA David TŮMA František

Rok publikování 2025
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Studia Paedagogica
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/41176
Doi https://doi.org/10.5817/SP2025-1-2
Klíčová slova classroom interaction; conversation analysis; teacher education
Popis Ačkoli je schopnost vést výuku považována za jednu z klíčových komponent výkonu učitelské profese, zůstává v české vysokoškolské přípravě učitelů problematika interakce ve třídě zatím rozpracována spíše na úrovni doporučení a bez jasnějšího teoretického základu. V tomto příspěvku proto navrhujeme jako východisko konverzační analýzu, která představuje teoretický rámec a současně sadu postupů pro zkoumání probíhajících interakcí. V textu nejprve na ukázce z výuky demonstrujeme hlavní východiska a koncepty, na základě kterých vymezíme přínosnost konverzační analýzy oproti existujícím přístupům založeným na práci s videonahrávkami. V druhé části stručně představíme a zhodnotíme vysokoškolský kurz založený právě na konverzační analýze. Jeho evaluace, vycházející z dotazníku a reflektivních esejí studujících, ukázala, že i přes výhrady týkající se přepisování nahrávek považovali studující konverzační analýzu za přínosnou a že kurz lze celkově označit za užitečný v jejich profesním rozvoji.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info