Informace o publikaci
Chtěná a nechtěná profesní Já studentů 2. ročníku pedagogické fakulty
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Pedagogika |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?cat=16392&lang=cs |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | self-concept; professional self concept; theory of possible selves; possible selves; hope-for selves; unwanted selves; student of the facultyof education; free response; qualitative research |
Popis | Výzkumná studie je věnována konceptu označovanému jako možná Já (Markus a Nurius, 1986; Erikson, 2007). Ten má svůj původ v sociálně-kognitivní psychologii a je odvozován ze sebepojetí jako dynamického, komplexního, kontextově interaktivního systému, který se vyvíjí. Na základě analýz volných výpovědí 194 studentů 2. ročníku Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity bylo zjištěno, že studenti, jsou-li dotázání na to, jak vnímají sami sebe v roli učitele, spontánně včleňují do svého profesního sebepojetí i tzv. možná Já. Studie si klade za cíl přiblížit způsob, jímž studenti na počátku pregraduální přípravy uvažují o sobě v roli učitele, které své představy spojené s budoucím vývojem v profesi učitele považují za žádoucí či chtěné, a kterým se naopak chtějí vyvarovat. |