Terénní výuka jako silná výuková strategie
- Project Identification
- GA16-00695S
- Project Period
- 1/2016 - 12/2018
- Investor / Pogramme / Project type
-
Czech Science Foundation
- Standard Projects
- MU Faculty or unit
- Faculty of Education
Terénní výuka je forma, která je už dlouhá léta považována za velmi silnou výukovou strategii při chápání dnešního světa. Terénní výuka, která je pevně zakotvena i v českém vzdělávání, pěstuje u žáků různé druhy dovedností spojené především s praktickými činnostmi v krajině a ve své podstatě se prolíná celým kurikulem základní i střední školy. Nemáme však povědomí o zařazení terénní výuky do školních vzdělávacích programů (ŠVP) a o její skutečné realizaci na základních (a středních) školách. Jen okrajově byl pak zjišťován např. její vliv na pohybovou aktivitu a zdraví životní styl.
Výstupem projektu tedy bude: 1) analýza zakotvení terénní výuky (se zaměřením na vyučovací předmět zeměpis) ve vybraných ŠVP ZV, 2) porovnání přínosů klasické výuky ve třídě a terénní výuky na rozvoj kompetencí k řešení úloh žáků a pohybové aktivity a 3) základě zjištěných poznatků návrh optimálního systému organizace terénní výuky pro všechny ročníky na jednotlivých stupních základního školství. Veškeré zjištěné poznatky a výstupy budou publikovány v českých i zahr. odborných časopisech a monografii.
Publications
Total number of publications: 28
2020
-
A proposal of a concept of outdoor education for primary and lower secondary schools – the case of the Czech Republic
Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, year: 2020, DOI
-
Geography Outdoor Education from the Perspective of Czech Teachers, Pupils and Parents
Journal of geography, year: 2020, volume: 119, edition: 1, DOI
-
Strengthening Pupils’ Physical Activity through Outdoor Education
Studia Sportiva, year: 2020, volume: 14, edition: 2, DOI
2019
-
Cartographic aids for outdoor education in primary schools in the Czech Republic
Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Rerum Naturalium, řada Geographica, year: 2019, volume: 48, edition: 1-2
-
Integrating Physical Education and Geography in elementary education in the Czech Republic and the Republic of Slovenia
Compare: A Journal of Comparative and International Education, year: 2019, volume: 49, edition: 6, DOI
-
Komparace formálního ukotvení terénní výuky ve školních vzdělávacích programech a její pojetí v modelových základních školách
Orbis Scholae, year: 2019, volume: 13, edition: 2, DOI
-
Outdoor education in Geography: A specific education strategy
Year: 2019, edition: Vyd. 1., number of pages: 198 s.
-
Outdoor Education in Geography: A Specific Educational Strategy
Year: 2019, edition: Vyd. 1., number of pages: 198 s.
2018
-
ActiGraph Measurement of Primary School Pupils’ Physical Activity during Outdoor Education
Year: 2018, type: Conference abstract
-
Assessment of pupils’ physical activity during diverse types of teaching lessons
Studia Sportiva, year: 2018, volume: 12, edition: 1, DOI