Publication details

Problematika realizace geologických průzkumných prací v prostředí horninového masivu se silným tektonickým porušením v protoru stanice Červený vrch/Bořislavka na trase metra V.A v Praze

Authors

TLAMSA Jiří ROUT Jiří KNÍŽEK Martin

Year of publication 2013
Type Article in Proceedings
Conference 12th International Conference Underground construction Prague 2013, Proceedings
MU Faculty or unit

Faculty of Science

Citation
Field Geology and mineralogy
Keywords underground construction; geotechnics; geological exploration
Description Stanice Červený Vrch/Bořislavka se nachází na nové trase metra V.A v Praze a je projekto-vaná jako jednolodní ražená stanice s délkou 193 m a plochou výrubu cca 224 m2. Objekt stanice s celkovým nadložím 15 – 22 m se nachází pod frekventovanou ulicí Evropská se středovým tramvajo-vým pásem a okolními výškovými budovami. V krátkém časovém předstihu před plánovaným zaháje-ním ražeb byly v prostoru stanice provedeny doplňkové průzkumné práce, které společně s výsledky dokumentace přístupové štoly zjistily diametrálně odlišné geologické podmínky oproti původně před-pokládaným. Namísto očekávaných poloh masivních pevných křemenců byl v celém prostoru stanice zjištěn výskyt jílovitoprachovitých břidlic různého stupně zvětrání s pouze ojedinělými polohami kře-menců, v četných polohách navíc s intenzivním tektonickým porušením. Nově zjištěné výrazně méně příznivé podmínky ražby vedly k nutné úpravě projektu zajištění stability podzemního výrubu stanice, přizpůsobení postupu ražeb a návrhu řady dalších stavebně-technických opatření. Vyhodnocení kom-plexního geotechnického monitoringu a geologické dokumentace postupné ražby stanice umožnilo zpětně posoudit správnost závěrů provedených průzkumných prací v podobě sestavení strukturně-geologického modelu horninového masivu a stanovení jeho geotechnických parametrů. Problematika projekční přípravy a ražeb stanice Červený Vrch/Bořislavka dobře ilustruje potřebu dodržovat základ-ní pravidla provádění geologických průzkumných prací, zejména pak realizovat průzkumy v několika navazujících etapách v adekvátním rozsahu a dostatečném časovém předstihu před zahájením stavby.

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.

More info