Project information
Communication in the Classroom
- Project Identification
- GA406/09/0752
- Project Period
- 1/2009 - 12/2011
- Investor / Pogramme / Project type
-
Czech Science Foundation
- Standard Projects
- MU Faculty or unit
- Faculty of Arts
- Project Website
- http://www.phil.muni.cz/wupv/home/veda/komunikace/komunikace
- Keywords
- education communication, primary school, field research
Cílem grantového projektu je v komplexní podobě popsat, jak probíhá pedagogická komunikace mezi učiteli a žáky ve vyučování na 2. stupni české základní školy. Zajímat nás budou jednak základní kvantifikovatelné parametry komunikace, jako je směr komunikace, iniciativa v komunikaci a míra aktivity jednotlivých komunikačních aktérů z hlediska různých jejich charakteristik, délka promluv, frekvence různých typů replik (otázek, příkazů apod.). Především se však budeme snažit induktivně popsat širší charakteristiky procesů pedagogické komunikace, jako jsou komunikační žánry a jejich výstavba, jazyk ve vyučování, způsoby vytváření shody v komunikaci, komunikační šumy, konflikty a jejich zvládání apod. Půjde nám také o to prozkoumat, jakým způsobem aktéři komunikace percipují své vlastní komunikační chování a chování svých partnerů a jakým způsobem se jejich vnímání situace odráží v reálném průběhu komunikace. Přitom budeme udržovat optiku paralelního sledování obsahové a vztahové rovinou - tzn. sledovat, jak se například řeč učitele vztahuje k probíranému tématu (obsahová rovina) a zároveň směřuje k udržování kontroly nad třídou (vztahová rovina).
Publications
Total number of publications: 43
2013
2012
-
Feedback in educational communication in Czech secondary schools
Educational Assessment, Evaluation and Accountability, year: 2012, volume: roč. 24, edition: č. 3, DOI
-
Komunikace ve školní třídě
Year: 2012, edition: Vyd. 1., number of pages: 293 s.
-
Pedagogické efekty humoru ve výukové komunikaci
-
Proč a jak zkoumat výukovou komunikaci.
Komunikace ve školní třídě., year: 2012, number of pages: 20 s.
-
Žáci se smějí učitelům : podoby a funkce školního humoru zaměřeného na učitele
2011
-
Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy
-
Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy
-
Ideálni model vyučování v didaktických materiálech pro učitele aneb Návod ke stavebnici
Škola - statický element v sociálnej dynamike, year: 2011
-
Influence of teachers’ beliefs on communication with pupils
Year: 2011, type: Appeared in Conference without Proceedings