
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
proděkan pro výzkum a akademické záležitosti Pedagogické fakulty
korespondenční adresa:
Poříčí 623/7, 603 00 Brno
kancelář: 5016
Poříčí 997/31a
603 00 Brno
telefon: | 549 49 1677 |
---|---|
e‑mail: |
sociální a akademické sítě: |
---|
Životopis
- Vita
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Je absolventem oboru Učitelství pro 1. stupeň základní školy (se zaměřením na německý jazyk) na Pedagogické fakultě MU a magisterského oboru Educational Management na University of Derby. Na Pädagogische Akademie des Bundes in Wien absolvoval roční kurz dalšího vzdělávání Lehrgang Reformpädagogik. V letech 2001-2004 studoval doktorský obor Pedagogika na PdF MU a na částečný úvazek vyučoval na základní škole. V roce 2008 absolvoval habilitační řízení a v roce 2018 řízení ke jmenování profesorem v oboru Pedagogika na PdF MU, kde vede Institut výzkumu školního vzdělávání a působí jako proděkan pro výzkum a akademické záležitosti. V letech 2009–2011 souběžně pracoval ve Výzkumném ústavu pedagogickém v Praze, kde vedl celonárodní výzkum kurikulární reformy. V letech 2007-2014 byl vedoucím redaktorem časopisu Pedagogická orientace. V letech 2010–2016 byl členem pracovní skupiny pro pedagogiku, psychologii a kinantroplogii a od roku 2014 předsedou pracovní skupiny pro oborové didaktiky Akreditační komise (v roli editora se podílel na monografii Oborové didaktiky: bilance a perspektivy a na Rámcové koncepci přípravy učittelů pro ZŠ a SŠ). V roce 2014 se zapojil do zpracování výsledků mezinárodně srovnávacího výzkumu TALIS. V letech 2015-2017 byl členem poradního týmu ministryně školství. Odborně se zaměřuje na problematiku reforem ve vzdělávání, učitelské profesionalizace, kurikula a vyučování a učení. Metodologicky se profiluje v oblasti výzkumu založeného na analýze videozáznamu. Na PdF MU vyučuje metodologii vědecké práce, komparativní pedagogiku a didaktiku.
Více k mým odborným aktivitám
Plný seznam mých publikací
Plné texty mých publikací na Research Gate
Didactica viva: portál pro učitele
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
- Pracoviště
- Masarykova univerzita
Pedagogická fakulta
Institut výzkumu školního vzdělávání
Poříčí 31a
603 00 Brno
Česká republika
- Masarykova univerzita
- Funkce
- proděkan pro výzkum a akademické záležitosti
- vedoucí výzkumného institutu
- Vzdělání a akademická kvalifikace
- 2018: prof., obor pedagogika, MU
- 2008: doc., obor pedagogika, habilitační práce Od obsahu vzdělávání k žákově znalosti: analýza procesů vyučování a učení v základní škole, PdF MU
- 2004: Ph.D., obor pedagogika, disertační práce Znalost jako pedeutologická kategorie: obsah pedagogických znalostí studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ, PdF MU
- 2003: M.Ed., Continuing Professional Development, diplomová práce Reflective Teacher Education, The University of Derby
- 2001: PhDr., obor pedagogika, rigorózní práce Montessoriovský, daltonský a waldorfský učitel. Kritické analýzy výchovného vztahu a pokus o jejich srovnání, PdF MU
- 2001: Mgr., obor učitelství pro 1. stupeň ZŠ ve specializaci německý jazyk, diplomová práce Montessoriovský materiál: klíč ke světu, PdF MU
- Přehled zaměstnání
- 2015-dosud: Pedagogická fakulta MU, proděkan pro výzkum a akademické záležitosti
- 2008-dosud: Institut výzkumu školního vzdělávání PdF MU, vedoucí pracoviště
- 2013-2013: Národní institut dalšího vzdělávání, vedoucí klíčové aktivity v projektu IPn
- 2009-2011: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, vedoucí klíčové aktivity v projektu IPn
- 2004-2007: Centrum pedagogického výzkumu PdF MU, odborný asistent
- 2001-2004: Katedra pedagogiky PdF MU, interní doktorand
- 2000-2002: Základní škola ve Vranovicích, učitel, pracovník ve školním klubu - částečný úvazek
- Pedagogická činnost
- Přednášky a semináře v doktorském studiu: Metodologie vědecké práce, Školní pedagogika
- Přednášky a semináře v magisterském studiu: Školní pedagogika, Obecná didaktika
- Vědeckovýzkumná činnost - témata a projekty
- Řešitel projektu GA ČR Produktivní kultura vyučování a učení (2020-2022) s PdF ZČU v Plzni
- Spoluřešitel projektu TA ČR TL02000368 Hyperspace pro formativní hodnocení a badatelsky orientovanou výuku v přírodovědných předmětech a matematice (2019-2022) s PdF JU v Českých Budějovicích
- Řešitel projektu GA 15-05122S Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změnu učiteli v období deseti let implementace reformy (2015-2017)
- Řešitel projektu GA13-21961S Profesní vidění a jeho rozvíjení prostřednictvím analýzy založené na videu z pohledu učitelů angličtiny jako cizího jazyka (2013-2015)
- Řešitel projektu GA ČR 407/11/0262 Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání (2011-2013)
- Řešitel projektu GA ČR 406/06/P037 Didaktická znalost obsahu jako klíčový koncept kurikulární reformy (2006-2008)
- Člen týmu v projektu GA ČR 14-06480S Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky (2014-2016)
- Člen týmu v projektu LC 06046 Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (2006-2011)
- Akademické stáže
- 2017: Visiting researcher at the University of Agder (2 měsíce)
- 2014: Gastprofessur an Alpen-Adria-Universität Klagenfurt (1 týden)
- 2012: Gastaufenthalt am Lehrstuhl Schulpädagogik und Didaktik des Instituts für Erziehungswissenschaft an der Friedrich-Schiller Universität Jena (1 týden)
- 2007: Institut für Pädagogik der Naturwissenschaften Kiel (4 měsíce)
- Universitní aktivity
- Člen Ediční rady Masarykovy univerzity (2015-dosud)
- Koordinátor projektů ERASMUS-SOCRATES (2002-2009)
- Místopředseda Akademického senátu PdF MU (1998-1999)
- Člen Akademického senátu PdF MU (1996-2000)
- Mimouniverzitní aktivity
- Člen Vědecké rady Univerzity Palackého v Olomouci (2022-dosud)
- Člen Vědecké rady Univerzity Mateja Bela v Banské Bystrici (2019-dosud)
- Člen Vědecké rady Univerzity Karlovy (2011-2014)
- Člen Vědecké rady Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci (2014-dosud)
- Člen Vědecké rady Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity (2011-dosud)
- Člen Vědecké rady Pedagogické fakulty UKF v Nitře (2019-2022)
- Člen Vědecké rady Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity (2011-2022)
- Člen Vědecké rady Pedagogické fakulty Ostravské univerzity (2019-dosud)
- Člen Vědecké rady Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy (2009-2018)
- Člen poradního týmu ministryně školství (2015-2017)
- Předseda Stále pracovní skupiny pro oborové didaktiky Akreditační komise (2014-2016)
- Člen Stále pracovní skupiny pro pedagogiku, psychologii a kinantroplogii Akreditační komise (2010-2016)
- Vedoucí redaktor a předseda redakční rady časopisu Pedagogicka orientace (2007-2014)
- Člen redakce časopisu Orbis scholae (2007-dosud)
- Člen mezinárodní redakční rady časopisu Journal of Pedagogy (2011-dosud)
- Člen redakční rady časopisu Pedagogika (2015-2018)
- Člen hlavního výboru České pedagogické společnosti (2007-2014)
- Člen hlavního výboru České asociace pedagogického výzkumu (2009-2012)
- Člen European Association for Research on Learning and Instruction (2012-dosud)
- Člen Österreichischen Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen (2004-2019)
- Člen oborových rad doktorských studijních programů na Masarykově univerzitě, na Univerzitě Karlově a na Univerzitě Palackého v Olomouci
- Zakladatel portálu Didactica viva: http://didacticaviva.ped.muni.cz
- Ocenění vědeckou komunitou
- Cena MUNI Scientist (2020)
- Cena děkana PdF MU za mimořádný pulikační počin (2016)
- Ocenění České asociace pedagogického výzkumu za mimořádný pulikační počin (2014)
- Ocenění České asociace pedagogického výzkumu za mimořádný pulikační počin (2013)
- Cena rektora MU pro nejlepší studenty doktorského studia (2004)
- Vyžádaný příspěvek na veřejném slyšení Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice v Senátu Parlamentu České republiky dne 19. června 2001
- Vybrané publikace
- ŠVEC, Vlastimil, Petra BARANOVÁ, Tereza DVOŘÁKOVÁ, Lenka ĎULÍKOVÁ, Tomáš JANÍK, Jan EGERLE, Ivana JŮZOVÁ, Alena PAROUBKOVÁ a Valentýna VESELÁ. Podoby profesní spolupráce ve škole: případové studie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2022. 116 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi (sv. 49). ISBN 978-80-280-0253-4. info
- ČEŠKOVÁ, Tereza, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR, Jan SLAVÍK, Jiří KOHOUT a Pavel MENTLÍK. Kognitivní aktivizace ve výuce: systematická mapující studie. In KOHOUT, Jiří a Pavel MENTLÍK. ČAPV 2021. 2021. info
- JANÍK, Tomáš, Jana VELIČKOVÁ a Veronika NAJVAROVÁ. Doktorandská konference studentů pedagogické fakulty MU 2021. 2021. info
- JANÍK, Tomáš, Tereza ČEŠKOVÁ, Petr NAJVAR a Jan SLAVÍK. Workshop ke tvorbě a využití didaktických kazuistik. 2021. info
- JANÍK, Tomáš, Štefan PORUBSKÝ, Magdolna CHRAPPÁN, Kinga KUSZAK, Eliška WALTEROVÁ, Rita BENCZE, Katarzyna SADOWSKA, Natalia KLYSZ-SOKALSKA, Agnieszka BOJARCZUK-TÜNCER, Karolína DUNDÁLKOVÁ, Jan TUPÝ, Beata KOSOVÁ a Petra FRIDRICHOVÁ. Curriculum changes in Visegrád four: three decades after the fall of communism. Münster: Waxmann, 2020. 162 s. ISBN 978-3-8309-4162-0. info
- JANÍK, Tomáš. Mýty – omyly – nepravdy: O „chibách“ ve vzdělávání a pedagogice. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2020. 116 s. ISBN 978-80-210-9753-7. info
- JANÍK, Tomáš a Eva MINAŘÍKOVÁ. School in the Czech Republic. In M. Harring, C. Rohlfs & M. Gläser-Zikuda (Eds.),. Handbuch Schulpädagogik. 1. vyd. Münster: Waxmann, 2019. s. 261-270. UTB. ISBN 978-3-8252-8698-9. info
- LU, Jinjin a Tomáš JANÍK. Experience in International Research Cooperation: Opportunities and Challenges in Central Europe. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. INTED2019 Proceeding. Spain: IATED Academy, 2019. s. 1060-1066. ISBN 978-84-09-08619-1. doi:10.21125/inted.2019.0351. info
- JANÍK, Tomáš, Inger Marie DALEHEFTE a Stefan ZEHETMEIER, ET AL. Supporting Teachers: Improving Instruction - Examples of Research-based Teacher Education. Münster: Waxmann, 2019. 186 s. ISBN 978-3-8309-4029-6. info
- JANÍK, Tomáš, Jiří HAVEL a Petr NAJVAR. Oborové didaktiky v profesní přípravě učitelů MŠ a 1. stupně ZŠ. 2019. URL info
- HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK, Tomáš JANÍK, Jan MAREŠ, Klára ULIČNÁ a Stanislav JEŽEK. Cena děkana. Masarykova univerzita, 2018. info
1. 2. 2023