Informace o publikaci

Social Work Graduate Profile in the Context of Education during COVID-19 : Self-Reflexive Gloss from the Czech Environment

Autoři

PETRUCIJOVÁ Jelena NEČASOVÁ Mirka DOHNALOVÁ Zdeňka

Rok publikování 2024
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Přiložené soubory
Popis Sociální práce je v České republice zákonem regulovaná profese. Výchova budoucích sociálních pracovníků pracuje s kompetenčním modelem. Cílem kapitoly je analyzovat a porozumět z pohledu pedagogů a studentů sociální práce pregraduálnímu vzdělávání obecně formovanému akreditovaným profilem absolventů během pandemie Covid-19 na příkladu vybraných institucí terciárního vzdělávání v ČR. Republika. Nástroje sběru dat byly polostrukturovaný rozhovor, fokusní skupina pedagogů a studentské „deníky z karantény“, které byly analyzovány tematickou analýzou. Výsledky analýzy ukazují, že změny, které přineslo období Covid-19, se projevily v rozdílu v profilu deklarovaného a dosaženého absolventa. V oblasti přenosu znalostí se objevují vzájemně související tendence. V případě skupin mobilizovaných studentů a studentských dobrovolníků byly na základě terénních zkušeností vytvořeny „jejich vlastní malé teorie o dílčích aspektech sociální práce“. V případě studentů izolovaných ve svých domovech učitelé kladli důraz na aplikaci kolektivních způsobů vytváření znalostí ke zmírnění atomizace studentů. Změnily se formy ověřování a hodnocení výsledků vzdělávání. Závěrečné zkoušky byly primárně zaměřeny na ověření znalostí, proto byli mobilizovaní studenti a dobrovolníci z řad studentů v terénu a v jejich rodinách znevýhodněni. Při rozvíjení dovedností a postojů skupiny mobilizovaných studentů a studentských dobrovolníků vykazovaly větší osobnostní zralost a zpravidla i identifikaci s profesí. Šlo o spontánní budování hodnot samotnými studenty. Mezitím studenti izolovaní ve svých domovech řeší problém příslušnosti ke studentské komunitě. Invaze nových poměrů narušila zavedený systém a vedla k odtržení hodnot. Terénní výcvik studentů sociální práce v období COVID-19 musel být realizován jinak než v předchozím období. V případě učitelů došlo ke změnám v přístupu učitelů ke studentům, ale také ve výukových metodách. Absence „prezenční“ výuky omezovala dosažení požadovaných vzdělávacích výsledků. Výsledky výzkumu nastolily otázku přiměřenosti současných standardů vzdělávání v sociální práci aktuálním společenským výzvám.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info