Informace o publikaci

Papír, špejle, plastelína materiály k rozvíjení prostorové představivosti

Autoři

ŠIBOR Jiří CÍDLOVÁ Hana

Rok publikování 2004
Druh Článek ve sborníku
Konference Mezinárodní seminář didaktiků chemie. Sborník příspěvků.
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova Stereochemistry; Models; Modeling; Space imagination; Didactics of chemistry.
Popis Člověk, již záhy po svém narození, začne chápat svět kolem sebe jako trojrozměrný. Svými psychosomatickými předpoklady, které jsou u každého jednoho jedince různě vyvinuté, to zvládá hůře či lépe. Pro správné pochopení struktury a chování molekul je nutností, aby i tyto viděl jako tělesa a nikoli jako planární útvary, k čemuž (snad s výjimkou možností e-learning) je bezděčně veden (tabule, učebnice, ...). Přestože existují modely, které jsou více či méně při výuce chemie využívány, nebývá na základních a středních školách obvykle možnost, aby je mohli používat všichni žáci a stále (třeba při domácí přípravě). Papír, špejle a plastelína mohou být finančně nenáročným materiálem, který umožní rozvíjet prostorovou představivost a tím také chápat trojrozměrnost molekul a jejich změn, velmi dobře. Lze jich použít k modelování struktury atomů, molekul a změn, kterým podléhají během chemických reakcí. Výhodou je, že každý žák má možnost tvořivě a nenásilně (tváří se jako hra) brouzdat v oblasti života, jež je pro něj pouhým okem nepostřehnutelný, a utvořit si náležitou představu o jeho jednoduchosti i složitosti.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info