Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu

Autoři KNECHT Petr
Druh Kapitola v knize
Citace KNECHT, Petr. Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu. In Hodnocení učebnic. 1. vyd. Brno: Paido, 2007. s. 121-134, 14 s. Pedagogický výzkum v teori a praxi 7. ISBN 978-80-7315-148-5.
Originální jazyk čeština
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova Educational research; textbooks research; textbooks assessment

V poslední stati seznamuje P. Knecht s výsledky pojmové analýzy českých učebnic sociálního zeměpisu pro základní školy pocházejících z osmi vydavatelství, založené na frekvenční analýze všech sociogeografických pojmů uvedených ve zkoumaných učebnicích. Analýza zkoumaných učebnic naznačila poměrně značné rozdíly v množství pojmů obsažených v jednotlivých učebnicích. Z výzkumu vyplývá, že autoři zkoumaných učebnic pracují celkem s 366 sociogeografickými pojmy, přičemž pojmů současně uvedených ve všech zkoumaných učebnicích je pouhých 35, tedy přibližně 10 %. Z analýzy učebnic dále vyplynulo, že se učebnice navzájem neliší pouze z pojmového hlediska, ale také v množství textu a obrázků, organizaci učiva, množství faktů, grafické úpravy a didaktického zpracování učiva i technického zpracování učebnice.

Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info