9. 7. 2019

Potvrzeno výzkumem: Čím víc děti ve škole mluví, tím víc se naučí

Na vžité přesvědčení, že žákům pomáhá při osvojování znalostí to, že o nich diskutují a argumentují, se zaměřili odborníci z Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.

Tvrzení totiž dosud mělo jen malou oporu ve výzkumných datech, existovalo jen jako teorie. Vědci ale díky výzkumu na více než šesti stech žácích potvrdili, že více se skutečně naučí ti, kteří se nachází ve třídách, v nichž žáci obecně víc hovoří. Mnohem silnější je ale individuální souvislost mezi promluvami konkrétního žáka a jeho výsledky.

Znamená to, že čím více konkrétní žák hovoří a argumentuje, tím více se naučí. „Vyplývá z toho, že ti učitelé, kteří dokážou své žáky dovést k tomu, aby o probírané látce diskutovali, pozitivně ovlivňují jejich učení,“ říká Klára Šeďová, vedoucí výzkumného týmu. Podrobnější popis výše uvedených a dalších zjištění je k dispozici v článku, který publikoval nejprestižnější mezinárodní časopis zaměřený na výzkum vyučování Learning and Instruction.

Výzkumníci provedli pracný sběr dat, při němž přímo ve třídách sledovali 639 žáků devátých ročníků základních škol. Měřili délku jejich promluv a také sledovali, jak často žáci argumentují. Za tímto účelem vyvinuli vlastní mobilní aplikaci EduCoM, aby byli schopni s velkou přesností sbírat velké množství dat. Aplikace na tabletu přesně ukazovala rozložení žáků ve třídě, a badatelé tak mohli jednoduchými pohyby monitorovat jejich aktivitu ve výuce. Kvalitu žákovského učení následně vědci zjišťovali prostřednictvím testů čtenářské gramotnosti zadávaných Českou školní inspekcí v roce 2017.

Odborníci z ústavu pedagogických věd o svých výsledcích Českou školní inspekci také informovali. Podle náměstka ústředního školního inspektora Ondřeje Andryse to dokazuje, jak je nezbytné kombinovat různé metody a formy výuky, včetně těch, které dokáží žáky více aktivizovat.

Kontakty

Text této tiskové zprávy, k němuž vykonává majetková autorská práva Masarykova univerzita, je dostupný pod licenčními podmínkami Creative Commons Uvádějte autora 3.0 Česko. Užití textu na základě zákona tím není nijak omezeno, zúženo či limitováno.

Další tiskové zprávy

Přehled všech tiskových zpráv