10. 2. 2020

Výzkum: Čas, který tráví děti na internetu, se za poslední dekádu zdvojnásobil

Až na dvojnásobek vzrostl za posledních osm až deset let čas, který tráví děti na internetu. Zjistil to mezinárodní vědecký tým v rámci rozsáhlého výzkumu EU Kids Online 2020, který v 19 zemích mapoval chování dětí mezi 9 a 16 lety v online prostředí. Výsledky největšího výzkumu, který se v tomto ohledu na světě dělá a do kterého se celkem zapojilo přes 25 tisíc dětí, zveřejnil tým v návaznosti na mezinárodní Den bezpečnějšího internetu připadající na 11. února.

Nárůst času, který děti na internetu tráví, souvisí i s rozvojem a dostupností mobilních telefonů a dalších mobilních zařízení, díky nimž jsou děti online každý den. V porovnání s výsledky předchozí studie uskutečněné v roce 2010 se ve většině zemí ukazuje, že čas, který děti na internetu tráví, je téměř všude dvojnásobný – například ve Španělsku se zvýšil z jedné na téměř tři hodiny, v Norsku z asi dvou na tři a půl hodiny a v České republice z necelých dvou hodin na téměř tři hodiny.

„Online aktivity jako takové nejsou samy o sobě pozitivní nebo negativní. Tatáž aktivita může mít na různé dítě různé účinky. Důležité je zohledňovat to hlavně ve chvílích, kdy jsou zejména v médiích nadsazovány problémy, které děti v online prostoru zažívají, což v rodičích vyvolává zbytečnou úzkost,“ upozorňuje psycholog David Šmahel z Masarykovy univerzity, koordinátor celé studie.

Výsledky mimo jiné ukazují, že děti trpí poměrně málo negativními příznaky spojenými s nadměrným užíváním internetu. Všechny příznaky nadměrného používání vykazovalo v této studii ve všech zemích do dvou procent dětí, přičemž v Česku to bylo 0,5 procenta dětí.

Vědci také zjišťovali, kdo užívání internetu moderuje a za kým si děti chodí pro radu. Zatímco ve většině sledovaných zemí se v tomto ohledu nejvíc angažovali rodiče, a školy nebo učitelé zaostávali, v Česku více než polovina dětí (56 procent) deklarovala, že se s nimi rodiče o jejich trávení času na internetu nikdy, nebo skoro vůbec nebaví. Proto se v případě problémů obrací o radu nejčastěji na kamarády.

Čeští rodiče drží právě v tomto v Evropě neblahý primát.. „Přitom právě aktivní přístup k výchově dítěte, který zahrnuje i diskusi o tom, co dítě zažívá online, je velmi důležitý. Hodně rodičů se spoléhá spíše na restrikce a omezování, což je bez aktivního přístupu a sdílení zkušeností méně efektivní,“ říká Hana Macháčková, jedna ze spoluautorek studie a psycholožka z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity.

Výzkum s názvem EU Kids Online mapuje online aktivity dětí, jejich schopnosti, i pozitiva a rizika, která v tomto kontextu děti vnímají. Vědci z 19 zemí se v něm ptali i na konkrétní negativní jevy, jako jsou například sledování škodlivého obsahu, zneužívání osobních dat, nadměrné užívání internetu nebo rozesílání zpráv se sexuálních obsahem. V Česku se šetření, které se konalo od října 2017 do února 2018, účastnilo 2825 dětí. Celá zpráva je k dispozici na webu projektu eukidsonline.net.

Stáhnout článek .pdf 272 kB

Kontakty

Text této tiskové zprávy, k němuž vykonává majetková autorská práva Masarykova univerzita, je dostupný pod licenčními podmínkami Creative Commons Uvádějte autora 3.0 Česko. Užití textu na základě zákona tím není nijak omezeno, zúženo či limitováno.

Další tiskové zprávy

Přehled všech tiskových zpráv