Selecting plants with increased total polyphenol oxidases in the genus Trifolium

Název česky Výběr rostlin se zvýšeným obsahem celkových polyfenoloxidáz v rodu Trifolium

JAKEŠOVÁ Hana ŘEPKOVÁ Jana NEDĚLNÍK Jan HAMPEL David DLUHOŠOVÁ Jana SOLDÁNOVÁ Martina OŠŤÁDALOVÁ Martina

Rok publikování 2015
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Czech Journal of Genetics and Plant Breeding

Doi http://dx.doi.org/10.17221/107/2015-CJGPB
Obor Genetika a molekulární biologie
Klíčová slova expression analysis; polyphenolic enzyme; protein quality; Trifolium medium; Trifolium pratense
Popis Jedním z cílů šlechtění jetele lučního (Trifolium pratense) je zvýšení aktivity polyfenoloxidáz (PPO), které účinně redukují degradaci bílkovin v siláži i v čerstvé píci. U jednotlivých rostlin mezidruhových hybridů T. pratense × T. medium byla stanovena celková aktivita PPO spektrofotometricky a na úrovni exprese genů prostřednictvím kvantitativní PCR v reálném čase. Experimenty probíhaly dva roky a statistická významnost výsledků byla hodnocena třífaktorovou analýzou (kmen, rok a seč). Byly vybrány čtyři rostliny a dva kmeny se statisticky významně vyšší aktivitou PPO, která se pohybovala v rozmezí 3,411 až 3,547 mkatal/min/g u rostlin a 4,041 až 5,731 mkatal/min/g u kmenů. U kontrolní odrůdy Amos byla 2,370 mkatal/min/g. Většina transkriptů PPO byla exprimována geny PPO1/5 a PPO2, u některých genotypů i genem PPO5. Kvantitativní PCR potvrdila nejvyšší aktivitu genů u sedmi hybridních rostlin s vyšším obsahem DNA odpovídajícímu 30 chromozomům (815 013 kopií na rostlinu). Výsledky naznačují potřebu kombinace obou metod při selekci rostlin: expresní analýzy pro odhad hladiny transkriptů PPO a následný enzymatický test.