Informace o publikaci
Česká beethoveniana Rudolfa Pečmana
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Musicologica Brunensia |
Citace | |
Klíčová slova | stage work; Czech musical classicism; Slavonic origins; inner drama; Fidelio; appassionata style; theory of affects; philosophical and aesthetic sources; singspiel; expressivity; musical tragedy; operatic typology; opera of deliverance |
Popis | Osobnost a dílo Ludwiga van Beethovena patří mezi ústřední témata muzikologického zájmu Rudolfa Pečmana. Dokládá to především jeho monografie Jevištní dílo Ludwiga van Beethovena (1999). V padesátých letech se Pečman věnoval slovanským prvkům u Beethovena, zejména vztahům mezi ruskými lidovými písněmi a Smyčcovými kvartety op. 59 „Razumovskými“. Okruh českého hudebního klasicismu zastupuje především Jiří Antonín Benda. Pečman nachází u obou skladatelů společné prvky v oblasti filosofické a estetické, např. tzv. appassionatový sloh. Dokládá to na dramatické příbuznosti dvou singspielů, Vesnického trhu a Fidelia. Pečman rovněž vytváří podobnou analýzu dvou scénických děl, Fidelia a Smetanova Dalibora. Formuluje společné rysy i odlišnosti obou dramat, např. vnitřní duchovní souvislosti a operní typologii. |