Informace o publikaci

ICT v rukou českých učitelů

Logo poskytovatele
Autoři

ŠEĎOVÁ Klára ZOUNEK Jiří

Rok publikování 2009
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Pedagogika
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova ICT; teachers; methodological function; effects of ICT use
Popis Studie představuje jeden z klíčových výstupů výzkumného projektu ICT v každodenní práci učitele (výzkum je podporován Grantovou agenturou ČR, grant č. 406/06/1022). Empirické šetření, které tvoří jádro tohoto projektu, je navrženo jako kvalitativně kvantitativní a je rozloženo do dvou základních fází. První fáze je kvalitativní, cílem je induktivně vytvořit komplexní obraz sledovaného fenoménu. Druhá fáze je kvantitativní, základním nástrojem je dotazníkové šetření mezi učiteli základních škol v jednom kraji České republiky. Ve studii se autoři zaměřují na jedno z témat, které se v kvalitativní fázi výzkumu vynořilo jako klíčové: na didaktickou funkci, kterou ICT (Information and Communication Technologies) ve vyučování plní, a na efekty, které užití technologií v didaktické rovině vyvolává. Ve svých analýzách pak autoři využívají data ze souboru 14 hloubkových rozhovorů s učiteli a 21 videostudií vyučovacích hodin realizovaných na třech různých školách. Oba typy dat byly analyzovány pomocí softwaru pro analýzu kvalitativních dat Atlas.ti 5.0. Naše data ukazují, že respondenti pracují s ICT různými způsoby. V textu je představena a popsána originální typologie výukových použití ICT. V dalších částech studie autoři pojednávají o efektech didaktického použití ICT. Technologie poskytují učiteli nebývalou míru autonomie, učitel může např. vytvářet vlastní výukové materiály. V opačném případě technologie zcela determinují obsah hodiny, vyloží látku, vyzkouší žáky a nabídnou jim i oddechové aktivity. V poslední části textu vysvětlují autoři proměny role učitele (popsány jsou nové role učitele jako partnera a mediátora) a sociální dynamiku ve třídě (formy vztahů, které vznikají mezi žáky), v níž jsou použity prostředky ICT.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info