Informace o publikaci
Přispívání na veřejný statek: svádí neosobní kontakt k černému pasažérství?
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2009 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Veřejná ekonomika a správa 2009: Aktuální problémy veřejné ekonomiky a veřejné správy. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Ekonomie |
Klíčová slova | Public good - free rider hypothesis - economic experiment |
Popis | Jednou z tradičních oblastí ekonomických experimentů jsou experimenty zabývající se dobrovolným přispíváním na veřejné statky. Výsledky provedených experimentů do značné míry oslabují tradiční teoretický závěr o dominanci černého pasažérství. Hlavní výzkum v této oblasti se tak věnuje důvodům, které jednotlivce mohou vést ke spolupráci v situaci, kdy je to pro ně (teoreticky) nevýhodné. Náš příspěvek shrnuje výsledky některých experimentů, které jsme uskutečnili. Námi provedené experimenty vycházejí ze zažité metodologie, přičemž testovanými subjekty byli čeští vysokoškolští studenti. Experimenty jsme provedli jednak ve „face-to-face“ podobě (skutečná, osobní konfrontace subjektů) a dále s využitím počítačového terminálu. Hlavní hypotéza, kterou jsme si v této souvislosti stanovili, zní: subjekty, jež nejsou v osobním kontaktu, spolupracují méně, jinými slovy přispívají menší částku na veřejný statek. Mimo základní hypotézu se také zajímáme o některé další faktory, které by mohly chování subjektů ovlivnit (významnost peněžní motivace subjektů, vliv vzdělání, pohlaví apod.). |