Informace o projektu

Informace o projektu
Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce

Logo poskytovatele
Kód projektu
GPP407/12/P059
Období řešení
1/2012 - 12/2014
Investor / Programový rámec / typ projektu
Grantová agentura ČR
Fakulta / Pracoviště MU
Pedagogická fakulta
Klíčová slova
klíčové kompetence, kompetence k řešení problémů, příležitost k učení, výzkum výuky, výzkum učebnic, kurikulum

Cílem kurikulární reformy aktuálně probíhající v České republice je zavést do školní výuky novou kulturu vyučování a učení. V této souvislosti se v odborné termninologii etabloval termín klíčové kompetence, který reprezentuje hlavní cílovou kategorii školního vzdělávání. Ačkoliv důraz na rozvíjení klíčových kompetencí je v kurikulárních dokumentech deklarován již od roku 2001, nejsou k dispozici spolehlivá výzkumná data, která by potvrdila či vyvrátila, zda jsou klíčové kompetence skutečně utvářeny a rozvíjeny v učebnicích a ve školní výuce. Vycházíme z předpokladu, že usuzovat na utváření a rozvíjení klíčových kompetencí je možné na základě analýzy učebních úloh. V navrhovaném výzkumném projketu se exemplárně zaměřujeme na kompetenci k řešení problémů, která je v českých kurikulárních dokumentech pojímána jako klíčová. Účelem vůýzkumu je zhodnotit vybrané aspekty učebních úloh v učebnicích a výuce změpisu zjistit, do jaké míry tyto učební úlohy směřují k utváření a rozvíjení kompetence k řešení problémů a přispívají tak k implementaci nové kultury vyučování a učení do školní výuky.

Výsledky

Cílem projektu bylo: (1) Vytvořit teoretický model a navrhnout metodologii výzkumu problémových učebních úloh v učebnicích a ve výuce (se zřetelem k požadavku rozvíjení kompetencí kompetence k řešení problémů). (2) Vytvořit spolehlivý kategoriální systém pro hodnocení vybraných charakteristik učebních úloh v učebních a ve výuce (vycházející z aktuálního stavu poznání v oblasti problémového vyučování a učení a modifikovaný na základě měření inter-rater reliability). (3) Provést výzkumné šetření spočívající v hodnocení problémových učebních úloh v učebnicích a ve výuce (se zřetelem k požadavku rozvíjení kompetencí kompetence k řešení problémů). (4) Provést analýzu výzkumných dat a jejich následnou interpretaci za účelem utváření nového, aktuálního a aplikovatelného oborově specifického i nadoborového vědění o zkoumání a povaze učebních úloh v učebnicích a ve výuce. Všechny výzkumné cíle byly splněny. Hodnocení GA ČR: Řešení projektu postupovalo podle projektové žádosti. Cíle projektu (zejména "vyvinout spolehlivý systém kategorií pro hodnocení učebnic a výuky s ohledem na rozvíjení kompetence řešení problémů" a empiricky jej ověřit) a zamýšlené publikační výstupy byly splněny.

Publikace

Počet publikací: 6


Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info