Raná intenzivní behaviorální intervence u dětí s neurovývojovými poruchami (RIBI)
- Kód projektu
- MUNI/A/1158/2022
- Období řešení
- 1/2023 - 12/2023
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Specifický výzkum - podpora studentských projektů
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
- Mgr. David Ambrůz
- PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Bc. Lucie Hájková
- Mgr. Kateryna Ivanova
- Mgr. et Mgr. Radka Janošková
- Sheri Leigh Kingsdorf, Ph.D.
- Mgr. Bc. Dominik Levíček
- Mgr. Vendula Malaníková
- Mgr. Zuzana Maštenová
- Alla Moskalets, M.Ed.
- Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.
- Mgr. Pavel Sochor, Ph.D.
- PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc.
Projekt představuje rozpracování otázek týkajících se vzdělávání a praktických školení speciálních pedagogů a poradců rané péče, kteří pracují s dětmi s poruchami autistického spektra (PAS) a jinými neurovývojovými poruchami. Každý rok se v ČR narodí okolo 1000-2000 dětí s PAS. V roce 2016 došlo k novelizaci vyhlášky č. 70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost (PLDD), která zavedla jako součást všeobecné preventivní prohlídky v 18 měsících věku dítěte také provedení vyšetření za účelem včasné diagnostiky PAS. Účelem screeningu je odeslání pozitivně zachycených dětí k diferenciální diagnostice na specializovaném pracovišti a zahájení rané behaviorální intervence, cílené speciálněpedagogické a logopedické péče. Hlavním cílem projektu je najít vhodné metody a formy podpory speciální pedagogy a poradce rané péče, zejména vytvoření manualizovaného způsobu práce s nově pozitivně zachycenými dětmi. Dalším cílem projektu je hlouběji propracovat výzkumné techniky a metody vintrosubjektového experimentálního designu (Single-case experimental design), který se jeví jako vhodný pro výzkumné uchopení dané problematiky. Projekt je směřován jak do základního výzkumu (metodologického) tak do aplikace v rámci kvantitativního výzkumu u konkrétní cílové skupiny - speciální pedagogové a poradci rané péče. Výsledky projektu budou publikovány v odborných časopisech a prezentovány na konferencích.
Publikace
Počet publikací: 3
2023
-
Inclusive education in the Czech Republic: A scoping review of a paradigm shift
European Journal of Education, rok: 2023, ročník: 58, vydání: 2, DOI
-
Learning from the Czech Republic’s experiences with growing applied behavior analysis services for children with autism
European Journal of Behavior Analysis, rok: 2023, DOI
-
Podpora detí s PAS v ranom veku - možnosti a perspektívy
Rok: 2023, druh: Další prezentace na konferencích