Informace o projektu

Informace o projektu
Rozkrývání mezigeneračních vztahů prostřednictvím analýzy denního tisku

Kód projektu
MUNI/41/018/2009
Období řešení
1/2009 - 12/2009
Investor / Programový rámec / typ projektu
Masarykova univerzita
Fakulta / Pracoviště MU
Pedagogická fakulta
Klíčová slova
Mezigenerační vztahy, adolescenti, senioři, kult mladí, stárnutí populace, ageismus, denní tisk, obsahová analýza

Projekt se zabývá tématem mezigeneračních lidských vztahů a především dvou generací, adolescentů a seniorů. Tyto vztahy se určitým způsobem promítají do našeho každodenního života a můžeme je poznávat např. prostřednictvím médií, v tomto případě v denním tisku.
Projekt se snaží odpovědět na otázky, jakým způsobem a v jaké míře se denní tisk věnuje těmto dvěma generacím, a to především s využitím metody kvantitativní obsahové analýzy článků nejčtenějších novin.

Výsledky

Mezigenerační vztahy ve vybraných českých denících byly prezentovány v minimální míře, nejméně však v deníku MF Dnes 2000. Častějším jevem je zobrazování mezigeneračních rozdílů, neshod a konfliktů, vzájemného neporozumění a nepochopení mladých lidí a seniorů. Mediální obraz mladých lidí ve všech denících vyznívá pozitivněji než mediální obraz seniorů. Mladí lidé jsou prezentovaní převážně jako slavní, krásní a úspěšní. Příznivý mediální obraz seniorů přinášely spíše seriozní deníky. Deník Blesk se na svých stránkách věnuje seniorům především ve spojení s involučními změnami, zdravotními problémy seniorů a jejich úmrtím. Seniory - jako pevnou součást sociálních sítí a společnosti vůbec - zobrazuje především deník MF Dnes 2008. Z historického pohledu lze hovořit o posunu v deníku MF Dnes z roku 2000 a v deníku MF Dnes 2008 směrem k většímu počtu článků o seniorech a jejich pozitivnějšímu mediálnímu obrazu.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info