Informace o publikaci

Sentence adverbials in academic texts: Preferences of native vs. non-native writers

Název česky Konjunktivní adverbia ve vědeckých textech: Preference rodilých a nerodilých autorů v angličtině
Autoři

VOGEL Radek

Rok publikování 2013
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Jedním z nejúčinnějších nástrojů k dosažení koheze v odborném (vědeckém) jazyce je užití diskurzivních adverbií, což jsou syntakticky a prozodicky separátní adverbia fungující jako explicitní výrazy organizující diskurs (discourse markers). Rostoucí globalizace vědy a nadvláda angličtiny jako jejího hlavního jazyka vyústily v jistou jazykovou a formální uniformitu odborných textů. V jednotlivých disciplínách však lze nalézt jisté pravidelné rozdíly mezi rodilými a nerodilými uživateli angličtiny, stejně jako mezi zkušenými a méně zkušenými pisateli. Tématem této kapitoly je volba konjunktivních a disjunktivních adverbií ve vědeckých článcích a esejích v úzce vymezené vědecké oblasti, konkrétně lingvistice a metodice vyučování cizích jazyků, a to s důrazem na sekvenční adverbia. Analyzováno bylo několik korpusů akademických prací rodilých i nerodilých, zkušených i méně zkušených autorů. Výsledky naznačují, že jednotlivé kategorie autorů se vyznačují typickými distribučními preferencemi v oblasti konjunktivních a disjunktivních adverbií. Tato kapitola se snaží tyto systematické volby interpretovat a předestírá i praktické dopady do výuky EAP (angličtiny pro akademické účely).

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info