Informace o publikaci

Intergenerational learning among teachers : overt and covert forms of continuing professional development

Název česky Mezigenerační učení mezi učiteli : zjevné a skryté formy profesního rozvoje
Autoři

BRÜCKNEROVÁ Karla NOVOTNÝ Petr

Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Professional Development in Education
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Doi http://dx.doi.org/10.1080/19415257.2016.1194876
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova intergenerational learning; teachers’ continuing professional development; typology of learning; learning content; learning interaction; workplace learning
Popis Článek interpretuje data z kvalitativního výzkumu mezigeneračního učení (MGU) mezi učiteli na českých základních školách. Cílem textu je odpovědět na otázku, co se od sebe učitelé z různých generací učí a jaké má MGU podoby. Na základě Illerisova konceptu je učení vymezeno jako osvojování obsahu skrze interakci. Proto má naše odpověď podobu přehledu obsahů (přijímaná jednotlivost, přijímaný komplexní obsah, jednotlivost spojená s výzvou, komplexní obsah spojený s výzvou)a forem interakcí (percepce, zkušenost, transmise, participace, percepce). Data byla sbírána skrze 22 kvalitativních rozhovorů s učiteli. Analýza využívá vybraných procesů zakotvené teorie. Na tomto základě byly definovány čtyři typy MGU: přijímající MGU, transformující MGU, hledající MGU a MGU inspirující se. Tato typologie je diskutována vzhledem k její využitelnosti pro porozumění a plánování profesního rozvoje učitelů.
Související projekty: