Informace o publikaci

Výuka regionální geografie? Situace je vážná, nikoli však zoufalá!

Autoři

DANĚK Petr

Rok publikování 2020
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Informace České geografické společnosti
Fakulta / Pracoviště MU

Přírodovědecká fakulta

Citace
www https://geography.cz/wp-content/uploads/2020/10/icgs022020_danek.pdf
Klíčová slova concept of region; new regional geography; critical approach; regional identity; processes of shaping of regions; teaching of regional geography; pedagogical constructivism
Popis Výuka regionální geografie na českých školách je zasažena dlouhodobou krizí. Cílem polemického příspěvku je identifikovat hlavní příčiny krize a navrhnout možnosti východisek. Za hlavní příčinu krize je považován rozpor mezi tradičním pohledem na regiony jako kontejnery informací, který převažuje ve školské geografii, a kritickým pohledem na regiony jako sociální procesy, typický pro novou regionální geografii, která dnes převažuje v akademické geografii. Jako východiska text doporučuje v rámci akademické geografie jasné rozlišení základních konceptů regionu, rozšíření výuky regionální geografie a její konceptuální ukotvení v kritickém přístupu nové regionální geografie, a hledání inspirace v zahraničí, v disciplínách s podobným vývojem i v existujících příkladech dobré praxe. V rámci školské geografie jsou doporučovány metody vycházející z pedagogického konstruktivismu jako je dialogické vyučování nebo kritické myšlení. Text upozorňuje na podobný filozofický vývoj geografie i pedagogických věd, který otevírá prostor pro další východiska z krize.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info