Informace o publikaci
‘Amico, hai vinto: io ti perdon.’: Agonal elements in the depiction of war in Monteverdi’s eighth book of madrigals
Název česky | „Amico, hai vinto: io ti perdon“: Agonální prvky v zobrazení války v osmé knize madrigalů Claudia Monteverdiho |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2012 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Muzikološki zbornik - Musicological Annual |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Doi | http://dx.doi.org/10.4312/mz.55.1.27-41 |
Klíčová slova | combat, war, genere concitato, agonal, play |
Popis | Do sedmé a osmé knihy madrigalů Claudia Monteverdiho proniká válečná tematika. Do osmé knihy (vydána 1638 v Benátkách) zařadil skladatel též své dřívější kompozice, např. Combattimento di Tancredi et Clorinda, které mělo premiéru v roce 1624. Toto dílo bylo komponováno na počátku třicetileté války. Nabízí se otázka, zda skutečně odráží dobovou válečnou atmosféru. Tato analýza se soustředí na střet dvou protikladných principů, které Monteverdi uplatnil pro vylíčení války. Na jedné straně je to oblast trubadúrské lyriky s kurtoasním pojetím lásky a projevy úcty vůči nepříteli. Podle Johana Huizingy (Homo ludens) jsou tyto prvky charakteristické pro agonální způsob boje. Na straně druhé do rytířského klání vtrhává realismus moderní války se svou agresivitou, hysterií a nenávistí vůči oponentovi. Tyto rysy jsou charakteristické pro genere concitato (vzrušený styl). Tuto inovaci užil Monteverdi poprvé v Souboji Tankreda a Klorindy pro vyjádření boje a přerušované řeči, později jej vnesl do osmé knihy madrigalů. |