Informace o publikaci

‘Amico, hai vinto: io ti perdon.’: Agonal elements in the depiction of war in Monteverdi’s eighth book of madrigals

Název česky „Amico, hai vinto: io ti perdon“: Agonální prvky v zobrazení války v osmé knize madrigalů Claudia Monteverdiho
Autoři

SÝKORA Pavel

Rok publikování 2012
Druh Článek ve sborníku
Konference Muzikološki zbornik - Musicological Annual
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Doi http://dx.doi.org/10.4312/mz.55.1.27-41
Klíčová slova combat, war, genere concitato, agonal, play
Popis Do sedmé a osmé knihy madrigalů Claudia Monteverdiho proniká válečná tematika. Do osmé knihy (vydána 1638 v Benátkách) zařadil skladatel též své dřívější kompozice, např. Combattimento di Tancredi et Clorinda, které mělo premiéru v roce 1624. Toto dílo bylo komponováno na počátku třicetileté války. Nabízí se otázka, zda skutečně odráží dobovou válečnou atmosféru. Tato analýza se soustředí na střet dvou protikladných principů, které Monteverdi uplatnil pro vylíčení války. Na jedné straně je to oblast trubadúrské lyriky s kurtoasním pojetím lásky a projevy úcty vůči nepříteli. Podle Johana Huizingy (Homo ludens) jsou tyto prvky charakteristické pro agonální způsob boje. Na straně druhé do rytířského klání vtrhává realismus moderní války se svou agresivitou, hysterií a nenávistí vůči oponentovi. Tyto rysy jsou charakteristické pro genere concitato (vzrušený styl). Tuto inovaci užil Monteverdi poprvé v Souboji Tankreda a Klorindy pro vyjádření boje a přerušované řeči, později jej vnesl do osmé knihy madrigalů.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info